Ethics and higher education in design

Authors

  • Deborah Camila Viana Cardoso Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG
  • Edson José Carpintero Rezende Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0006

Keywords:

Ética, Design-Estudo e ensino, Educação moral (Superior)

Abstract

The design belongs to the field of applied social sciences and, therefore, accepts contributions from several areas to compose the graduation programmes. This, however, often contributes to the fragmentation of knowledge in the teaching of design, under the very usual name of interdisciplinarity. Today, design colleges in Brazil try to establish themselves as knowledge producers, but still focus on "teaching to do." This is what happens in disciplines of projectual practice, often without a theoretical-scientific base and, mainly, distant from the real user and the social reality surrounding the university. The objectives of higher education and its duties towards society, as determined by specific laws, such as the Law of Directives and Bases of National Education - Law Number 9,394/1996, are ignored. Based on these questions and with a focus on ethics in higher education in design, this article was constructed using the literature review and the description of a classroom experience, with the objective of questioning and evaluating the teaching practice in a faculty of design and the role of the design teacher in the teaching-learning processes. It was concluded that these processes represents a complex reality and that studies in this area deserve unfolding

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Author Biographies

Deborah Camila Viana Cardoso, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Designer de Ambientes formada na Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG. Mestranda em design pela mesma uiversidade. Pós Graduada em História da Arte pela Claretiano Rede de Educação. É também graduada em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais  - UFMG e Técnica em Química pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET- MG. Designer de ambientes autônoma e técnica de operações na PETROBRAS.

Edson José Carpintero Rezende, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Possui graduação em Odontologia pela UFMG (1990), licenciatura em Ciências pela PUC-MG (1986), pós-graduação "Latu sensu" em Microbiologia pela PUC-MG (1988), pós-graduação "Latu sensu" em Odontologia Legal pela Associação Brasileira de Odontologia (2003), mestrado em Saúde Coletiva pela UEFS (2006), doutorado em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da UFMG (2011). Atualmente é professor efetivo de Metodologia Científica e pesquisador nos cursos de graduação e pós-graduação Latu Sensu e Strictu Sensu na Escola de Design da Universidade do Estado de Minas Gerais. É líder do grupo de pesquisa "Design em interface com a saúde" e professor pesquisador do grupo extensionista e de pesquisa em Design Social, ambos cadastrados no CNPq.

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Published

2020-09-22

How to Cite

CARDOSO, Deborah Camila Viana; REZENDE, Edson José Carpintero. Ethics and higher education in design . DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, p. 01–25, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0006. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/14831. Acesso em: 20 dec. 2024.