Disseram que o samba voltou americanizado
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312906082011502Keywords:
música brasileira - século XX, samba, identidade nacional, influência estrangeiraAbstract
O artigo traz uma breve revisão bibliográfica, assim como ilustrações de canções brasileiras do século XX que abordam a consolidação do samba como gênero nacional e sua ameaça pela música estrangeira. A partir do discurso das letras das canções e de inelectuais, busco demonstrar, baseado nos pressupostos de Renato Ortiz, como os compositores atuaram, juntamente com os intelectuais, como mediadores para a criação da imagem de uma música nacional em constante ameaça pela música estrangeira.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.