Acionar palavras, gestos, cor e som – teatralidade e performatividade na escrita de Caio Fernando Abreu
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312906082011166Keywords:
teatralidade, performatividade, escritaAbstract
Este ensaio é fruto da pesquisa acerca dos estudos sobre a teatralidade textual e seus aspectos performativos, dialogando com a dramaturgia brasileira contemporânea que tem como objeto de análise contos extraídos do livro Morangos Mofados do escritor gaúcho Caio Fernando Abreu, aqui tratado como Caio F. Dedico atenção especial aos contos Além do Ponto e Terça-feira gorda onde problematizo a presença da teatralidade em textos não-dramáticos e a performatividade da escrita de Caio F. buscando os pontos de contato entre a teoria literária e os mecanismos que tornam evidentes a verificação destes fenômenos em sua obra, contemplando os modos como o material é apresentado.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.