Integrating semiotic resources in the production of mathematical videos: analysis of a video produced by students in the final years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0201

Keywords:

video production, mathematical knowledge, multimodality, semiotic resources

Abstract

The article reports on an experience of mathematical video production by students in the final years of Elementary School, aimed at analyzing, in the produced video, how students used and integrated semiotic resources to communicate mathematical knowledge.The methodology employed was qualitative in nature. The analysis was conducted using the Systemic Functional Theory -Multimodal Discourse Analysis, which allows not only to investigate the relationship between visual, verbal, and auditory elements present in this type of media but also to understand how these elements relate and contribute to the overall meaning of the video. This analysis enables us to identify the communication strategies used by students, as well as to understand the effect of these resources on the comprehension of mathematical concepts by viewers. In the analysis of the produced video, the combination of semiotic resources, such as sounds, images, mathematical symbols, gestures, colors, written and oral language, reveals a multimodal approach that seeks to communicate mathematical concepts in a captivating and meaningful way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Deise Lago Pereira; JUNIOR, Neil da Rocha Canedo Junior. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

BORBA, Marcelo de Carvalho; XAVIER, José Fábio. Vídeos curtos na perspectiva dos seres-humanos-com-mídias e da teoria da atividade. Intermaths, [Vitória da Conquista], v. 3, n. 2, p. 1-14, 2022.

FERRÉS, Joan. Vídeo e educação. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

JEWITT, Carey; BEZEMER, Jeff; O’HALLORAN, Kay. Introducing multimodality. New York: Routledge. 2016.

MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 2, p. 27-35, 1995.

NEVES, Liliane Xavier. Educação matemática: múltiplas escolhas sobre tecnologias digitais. São Paulo: Livraria da Física, 2023.

NEVES, Liliane Xavier; BORBA, Marcelo de Carvalho. Vídeos em educação matemática sob a luz da sistêmico funcional - análise do discurso multimodal. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, [Andujar], v. 16, n. 59, p. 159-179, 2020.

NEVES, Liliane Xavier; BORBA, Marcelo de Carvalho. Análise do discurso multimodal de um vídeo com conteúdo matemático. Educação Matemática Debate, [Montes Claros], v. 3, n. 9, p. 220-235, 2019.

OECHSLER, Vanessa, FONTES, Bárbara Cunha; BORBA, Marcelo de Carvalho. Etapas da produção de vídeos por alunos da educação básica: uma experiência na aula de matemática. Revista Brasileira de Educação Básica, [Belo Horizonte], v. 2, n. 2, p. 71-80, 2017.

SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

SANTOS, Ariwilson Gomes dos; MAIA, Anderson Madson Oliveira; SOUTO, Daise Lago Pereira. Construto seres-humanos-com-mídias (SHCM) por pós-graduandos em educação matemática e científica. Ciên. Educ., [Bauru], v. 28, e22034, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/35JpPKVHSPsSvTQtJBPWdnH/?lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2024.

SANTOS, Deivid Irineu de Oliveira; NEVES, Liliane Xavier. Multimodalidade e a construção do conhecimento matemático: uma análise do processo de produção de vídeos. Perspectivas da Educação Matemática, [Campo Grande]: INMA/UFMS, v. 15, n. 38, p. 1-19, 2022.

Published

2024-10-15

How to Cite

KURZ, Catiéle Scheidt; FRANCHI, Regina Helena de Oliveira Lino. Integrating semiotic resources in the production of mathematical videos: analysis of a video produced by students in the final years of elementary school. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0201, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0201. Acesso em: 21 nov. 2024.