Planning pedagogical practice using video as a didactic resource in mathematics education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0113

Keywords:

lesson plan, educational video, mathematics teaching

Abstract

In the educational context and with the emergence of new technologies, new ways of learning and acquiring knowledge have arisen, prompting reflections on the didactic and methodological possibilities of using technological resources in the teaching and learning process. Among these technologies, video, due to its content presentation and arrangement and its ability to spark the imagination, has become an important tool gaining relevance in Mathematics Education. The use of this resource requires teachers not only to have knowledge and critical analysis of its content but also to plan when and how to use it in their practice. Consideringthis, this article presents a methodology to assist mathematics teachers in planning pedagogical practice using video media. A lesson plan will be presented, with a pedagogical and technical approach to using video media. The contributions of the plan areoptimizing time for planning practices using videos; understanding the pedagogical and technical aspects of the media; appropriately using audiovisual resources in the educational process of mathematics teaching; encouraging the use of videos in mathematics classes; and providing confidence in selecting the topic to be covered, based on curricular guidelines and utilizing media resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Secretaria da Educação. Base nacional comum curricular: ensino fundamental e médio. Brasília, DF: MEC, 2017.

BRASIL, Secretaria da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEEF, 2000.

BRASIL, Secretaria da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: ensino fundamental. Brasília, DF: MEC, 1998.

BELLONI, Maria Luiza. Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, n. 78, p. 58, abr. 2002.

CASTRO DE, Paulo Alexandre.; TUCUNDUVA, Cristiane C.; ARNS, Elaine. M. A importância do planejamento das aulas para organização do trabalho do professor em sua prática docente. Athena - Revista Científica de Educação, Tangará da Serra, v. 10, n. 10, p.52,2008.

MORAN, José Manoel. O vídeo em sala de aula. Comunicação & Educação, São Paulo v. 1, n. 2, p.60, jan. 1995.

MORAN, José. Manoel.; MASETTO, Marcos. T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 16. ed. Campinas: Papirus, 2009.

LIMA, Alexandre. R. Tecnologia na educação em tempos de quarentena. Revista Científica da FAEX, Extrema, ed. 17, Ano 9, p. 510- 514, 2020.

PILETTI, Claudino. Didática geral. 23. ed. São Paulo: Ática, 2001.

ROCATO, Paulo Sérgio. As concepções dos professores sobre a utilização do vídeo como potencializadores do processo de ensino e aprendizagem. 2009. 172 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeira do Sul, São Paulo, 2009.

SANTOS, Rosiane J. Uma taxonomia para o uso de vídeos didáticos para o ensino de matemática. 2015. 131 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2015.

SILVA, Ana Maria; CIVARDI, Jaqueline A. O uso de vídeos didáticos de matemática do programa TV Escola no ensino médio em Balsas (MA). Campo Grande, [s. n.], 2010.

SILVA, Ana Maria. O vídeo como recurso didático no ensino da matemática. 2011. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO MÉDIA E TECNOLÓGICA. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 2007

Published

2024-10-15

How to Cite

GOMES, Amanda Colombo; BARRÉRE, Eduardo. Planning pedagogical practice using video as a didactic resource in mathematics education. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0113, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0113. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0113. Acesso em: 21 nov. 2024.