The concept of experience in John Dewey’s philosophy: Aesthetic, ethical, logical and pedagogical implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671122025109

Keywords:

disinterest, education, aesthetics, experience, logic

Abstract

This paper analyzes how the concept of experience permeates John Dewey’s philosophy, influencing studies on aesthetics, ethics, logic, politics and education, among other human sciences. In addition to this general intent, specific objectives are presented, such as describing the function and relevance of symbols for pragmatic philosophy and the educational context; reflecting on the aesthetic nature of experience and reasoned thought, in the face of the problems of existence; analyzing the nullification of the student’s desire for learning, due to traditional pedagogical knowledge that perpetuate the separation between theory and practice, among other procedures that do not consider experience; reflecting on evaluation, in the light of Deweyan pedagogical assumptions. As theoretical contributions, in addition to the author’s well-known works, such as Como pensamos (Dewey, 1959a), Democracia e Educação (1959b), Reconstrução em Filosofia (1959c), Logic: The Theory of Inquiry (1980), and Arte como experiência (2010), writings by Barbosa (2015), Cunha (1999), Shook (2002), Gauthier & Tardif (2010), among others, contribute to the reflective path. The methodological perspective is inspired by the concepts of Rorty’s redescription (1995). The reflection undertaken on the nature of experience, as enunciated by Dewey can shed light on the old scourge of students’ disinterest in educational routines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlon Dantas Trevisan, Universidade Federal de Jataí

 

                                                                                                   

Marcos Henrique de Paula Dias da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

 

                                                                                                   

Simone de Cássia Soares da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

 

                                                                                                   

References

ARAÚJO, I. L. O conceito pragmatista de filosofia de John Dewey. Revista Redescrições – Revista on line do GT de Pragmatismo e Filosofia Norteamericana. Ano I, nº 1, p. 1-15, 2009.

BARBOSA, A. M. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2015.

BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 29/08/2012.

CUNHA, M. V. A presença John Dewey na Constituição do ideário educacional renovador. Educ. Rev. Nº30, pp.77-92, 1999.

DEWEY, J. Affective Thought. The Later Works. Carbondale: Southern Illinois University, 2008.

DEWEY, J. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, J. Como pensamos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959a.

DEWEY, J. Democracia e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959b.

DEWEY, J. Experiencia y educación. Buenos Aires: Losada, 1958.

DEWEY, J. Logic, The Theory of Inquiry. Irvington: Irvington Publishers, 1980.

DEWEY, J. Reconstrução em filosofia. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959c.

EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.

GAUTHIER, C.; TARDIF, M. A pedagogia. Teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar: sendas percorridas. 1992. 549f. Tese (Doutorado em Filosofia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica (PUC). Filosofia da Educação. São Paulo, 1992.

MANACORDA, M. A. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Cortez Editora, 1989.

RORTY, R. A filosofia e o espelho da natureza. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995.

RORTY, R. Pragmatismo: a filosofia da criação e da mudança. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.

SHOOK, R. J. Os pioneiros do pragmatismo americano. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

TREVISAN, M. D. Ecos do pensamento de Peirce no legado de Dewey: Relações entre experiência, linguagem, ética e educação. Cuiabá: EdUFMT, 2016.

VASCONCELOS, R. L. S. S.; WIGGERS, I. D. A arte nas escolas-parque de Brasília: concepções do trabalho pedagógico. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 101, n. 259, p. 547-566, set./dez. 2020.

Published

2025-09-26

How to Cite

TREVISAN, Marlon Dantas; SILVA, Marcos Henrique de Paula Dias da; SILVA, Simone de Cássia Soares da. The concept of experience in John Dewey’s philosophy: Aesthetic, ethical, logical and pedagogical implications. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 109–125, 2025. DOI: 10.5965/244712671122025109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/27035. Acesso em: 1 dec. 2025.