Shaping Forms in Formation: An Experiential and Inventive Approach to Visual Arts
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671112025227Keywords:
Visual Arts, Aesthetic Education, Experience, Invention, Self-NarrativesAbstract
This article presents an experiential and inventive approach to visual arts, exploring learning processes and meaning-making through aesthetic experience. As a reference, it examines the short film NoirBlue – Displacements of a Dance (2018) by Ana Pi, investigating its creative process, in which the artist invents her own modes of expression. Grounded in lived experience, the article outlines four key stances in visual arts education: being present, resonating experiences, creating openings, and transcending epistemologically. Additionally, it introduces the poetic-pedagogical project Affections of Memory in Peasant Visualities, developed by students in a Rural Education program, highlighting how this approach can bridge art and life by integrating artistic productions, subjects of experience, and their spaces of living.
Downloads
References
ACHINTE, Adolfo Albán. Arte, docencia e investigación. In: BORSANI, María; QUINTERO, Pablo (orgs.). Los desafíos decoloniales de nuestros días: pensar en colectivo. Neuquén : EDUCO - Universidad Nacional del Comahue, 2014.
ALCOFF, Linda Martín. Uma epistemologia para a próxima revolução. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 129-143, 2016.
BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005a.
BERGSON, Henri. As duas fontes da moral e da religião. Coimbra: Almedina, 2005b.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Somos as águas puras. Campinas: Editora Papirus, 1994.
CARVALHO, Cristiene Adriana da Silva; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; MARTINS, Aracy Alves. Problematização: Quando a Educação do Campo interroga as Práticas Artísticas: tecendo reflexões. Em: CARVALHO, Cristiene Adriana da Silva; MARTINS, Aracy Alves (orgs.). Práticas artísticas do campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
CONTRERAS, José; FERRÉ, Núria Pérez de Lara. La experiencia e la investigación educativa. In: CONTRERAS, José; FERRÉ, Núria Pérez de Lara (comps.). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Ediciones Morata, 2010 (não paginado – Kindle).
DEMARCHI, Rita. Experiências estéticas: aberturas e marcas, vivas e vividas. In: Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos. São Paulo: Terracota Editora, 2014.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.
ESPÓSITO, Vitória. O homem no cerne do acontecimento vivo. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, v. 378, 2011.
GUIMARÃES, Leda. Apontamentos históricos de uma peleja. In: SILVA, Hertha; GUERSON, Milena (orgs.). As artes visuais na educação do campo: Contextos, tramas e conexões. Palmas: EDUFT, 2018.
GROSFOGUEL, Ramon. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, Coimbra, 2008, p. 115-147.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, v. 30, n. 63, p. 413-438, 2007.
KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, v. 6, n. 1, p. 17-27, 2001.
KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, v. 6, n. 1, p. 17-27, 2001.
KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, 2005.
LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2018a.
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018b.
LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen Christine. (Profissão) Ofício de Professor. Sobre Tudo, v. 10, n. 1, p. 23-46, 2019.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação Cultural para professores andarilhos na cultura. 2° ed. São Paulo: Intermeios, 2012.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ORTEGA Y GASSET, José. Meditações do Quixote. São Paulo: Editora Livro Ibero-Americano, 1967. MERLEAU-PONTY, 1999.
PI, Ana. “A calma que me autorizei ao narrar faz com que haja esse tempo de entrada” [Entrevista concedida a] Adriano Garrett. Cine Festivais, 19 jan. 2019. Disponível em: https://cinefestivais.com.br/ana-pi-fala-sobre-noirblue-deslocamentos-de-uma-danca/ Acesso em: 21 de mar. 2021.
SCHNEIDER, Daniela da Cruz. Da feitura de si: por um gesto artístico na formação. 2018. 77f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.
SHUSTERMAN, Richard. Vivendo Arte: O pensamento pragmatista e a estética popular. São Paulo: Ed. 34, 1998.
Filme:
NOIRBLUE: les déplacements d’une danse. Ana Pi. França/Brasil, 2018 (26 minutos). Disponível em : https://vimeo.com/533130260 Acesso em: 14 de abr. de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hertha Tatiely Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.