Shaping Forms in Formation: An Experiential and Inventive Approach to Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671112025227

Keywords:

Visual Arts, Aesthetic Education, Experience, Invention, Self-Narratives

Abstract

This article presents an experiential and inventive approach to visual arts, exploring learning processes and meaning-making through aesthetic experience. As a reference, it examines the short film NoirBlue – Displacements of a Dance (2018) by Ana Pi, investigating its creative process, in which the artist invents her own modes of expression. Grounded in lived experience, the article outlines four key stances in visual arts education: being present, resonating experiences, creating openings, and transcending epistemologically. Additionally, it introduces the poetic-pedagogical project Affections of Memory in Peasant Visualities, developed by students in a Rural Education program, highlighting how this approach can bridge art and life by integrating artistic productions, subjects of experience, and their spaces of living.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hertha Tatiely Silva, Universidade Federal do Tocantins

Professora na Universidade Federal do Tocantins. Doutora em Arte e Cultura Visual (PPGACV/UFG, 2023)

References

ACHINTE, Adolfo Albán. Arte, docencia e investigación. In: BORSANI, María; QUINTERO, Pablo (orgs.). Los desafíos decoloniales de nuestros días: pensar en colectivo. Neuquén : EDUCO - Universidad Nacional del Comahue, 2014.

ALCOFF, Linda Martín. Uma epistemologia para a próxima revolução. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 129-143, 2016.

BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005a.

BERGSON, Henri. As duas fontes da moral e da religião. Coimbra: Almedina, 2005b.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Somos as águas puras. Campinas: Editora Papirus, 1994.

CARVALHO, Cristiene Adriana da Silva; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; MARTINS, Aracy Alves. Problematização: Quando a Educação do Campo interroga as Práticas Artísticas: tecendo reflexões. Em: CARVALHO, Cristiene Adriana da Silva; MARTINS, Aracy Alves (orgs.). Práticas artísticas do campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

CONTRERAS, José; FERRÉ, Núria Pérez de Lara. La experiencia e la investigación educativa. In: CONTRERAS, José; FERRÉ, Núria Pérez de Lara (comps.). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Ediciones Morata, 2010 (não paginado – Kindle).

DEMARCHI, Rita. Experiências estéticas: aberturas e marcas, vivas e vividas. In: Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos. São Paulo: Terracota Editora, 2014.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

ESPÓSITO, Vitória. O homem no cerne do acontecimento vivo. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, v. 378, 2011.

GUIMARÃES, Leda. Apontamentos históricos de uma peleja. In: SILVA, Hertha; GUERSON, Milena (orgs.). As artes visuais na educação do campo: Contextos, tramas e conexões. Palmas: EDUFT, 2018.

GROSFOGUEL, Ramon. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, Coimbra, 2008, p. 115-147.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, v. 30, n. 63, p. 413-438, 2007.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, v. 6, n. 1, p. 17-27, 2001.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, v. 6, n. 1, p. 17-27, 2001.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, 2005.

LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2018a.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018b.

LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen Christine. (Profissão) Ofício de Professor. Sobre Tudo, v. 10, n. 1, p. 23-46, 2019.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação Cultural para professores andarilhos na cultura. 2° ed. São Paulo: Intermeios, 2012.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ORTEGA Y GASSET, José. Meditações do Quixote. São Paulo: Editora Livro Ibero-Americano, 1967. MERLEAU-PONTY, 1999.

PI, Ana. “A calma que me autorizei ao narrar faz com que haja esse tempo de entrada” [Entrevista concedida a] Adriano Garrett. Cine Festivais, 19 jan. 2019. Disponível em: https://cinefestivais.com.br/ana-pi-fala-sobre-noirblue-deslocamentos-de-uma-danca/ Acesso em: 21 de mar. 2021.

SCHNEIDER, Daniela da Cruz. Da feitura de si: por um gesto artístico na formação. 2018. 77f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.

SHUSTERMAN, Richard. Vivendo Arte: O pensamento pragmatista e a estética popular. São Paulo: Ed. 34, 1998.

Filme:

NOIRBLUE: les déplacements d’une danse. Ana Pi. França/Brasil, 2018 (26 minutos). Disponível em : https://vimeo.com/533130260 Acesso em: 14 de abr. de 2023.

Published

2025-06-04

How to Cite

SILVA, Hertha Tatiely. Shaping Forms in Formation: An Experiential and Inventive Approach to Visual Arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 227–242, 2025. DOI: 10.5965/244712671112025227. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26409. Acesso em: 11 sep. 2025.