The concept of Metamorphosis in the teaching of drawing. Stimulus for creativity and sustainability in experiences in the 10th and 12th Grades in compulsory education in Portugal
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671012024072Keywords:
metamorphosis, creativity in drawing, teaching visual artsAbstract
This article stems from research conducted within the scope of the Master’s Degree in Visual Arts Teaching, focusing on supervised teaching practice at Henriques Nogueira Secondary School (Torres Vedras, Portugal). The study involved a 10th-grade class in Drawing A and a 12th-grade class in Art Workshop. The main objective was to investigate the influence of two Didactic Units centered on the theme of Metamorphosis on the development of creativity, considering the teaching-learning process of Drawing in two different school years. Thus, the study sought to answer the central question: ‘Can the concept of Metamorphosis be adopted as a framework to develop and stimulate students’ creativity in Drawing projects?’ The results demonstrate that the concept of Metamorphosis, being a metaphor for continuous transformation, can serve as a facilitating framework for creativity in Drawing, facilitating processes of formal variation and improvisation. This work contributes to understanding the importance of Metamorphosis as an enriching concept in Drawing teaching, promoting students’ creative development.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1995.
BIESDORF, Rosane Kloh, WANDSCHEER, Marli Ferreira. Arte, uma necessidade humana: função social e educativa. Revista Eletrónica do Curso de Pedagogia do Campus Jataí - UFG, Jataí, v. 2, n. 11, 2011. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v2i11.1199
CABAU, Philip. O dispositivo desenho: A implementação da prática do desenho no ensino artístico contemporâneo. Lisboa: Escola Superior de Artes e Design, 2012.
CARNEIRO, Alberto. O Desenho, Projecto da Pessoa. Os Desenhos do Desenho: Novas Perspectivas sobre o Ensino Artístico. Porto: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação – Universidade do Porto. 2001.
CASTRO, Maria Gabriela Couto Teves de Azevedo. Estética e teorias da arte. 2013. Relatório da disciplina apresentado na Universidade dos Açores, para Provas de Agregação, de acordo com o Decreto-Lei nº 239/2007, Artº. 8, ponto 2, b - Universidade dos Açores, 2013. Disponível em: https://repositorio.uac.pt/bitstream/10400.3/2892/1/AgregacaoRELATORIOMariaGabrielaCastro2013.pdf
PORTUGAL. Direção-Geral da Educação. Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. 2017. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Projeto_Autonomia_e_Flexibilidade/perfil_dos_alunos.pdf
PORTUGAL. Direção-Geral da Educação. 10.º Ano | Ensino Secundário – Desenho A. 2018a. Disponível em:https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/10_desenho_a.pdf
PORTUGAL. Direção-Geral da Educação. 12.º Ano | Ensino Secundário – Oficina de Artes. 2018b. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/12_oficina_de_artes.pdf
DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento de grafismo infantil. São Paulo: Scipione, 1989.
EÇA, Teresa Torres. A educação artística e as prioridades educativas do início do séc. XXI. Revista Iberoamericana de Educación, n.º 52, p.127-146, Mar. 2010. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie52a07.pdf
EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. 9.ª Ed. Ediouro Publicações, 2005.
EFLAND, Arthur. Art and cognition: Integrating the visual arts in the curriculum. Williston: Teachers College Press, 2002.
EISNER, Elliot. The arts and the creation of mind. New Haven: Yale University Press, 2002.
EISNER, Elliot. Reimagining Schools: The Selected Works of Elliot W. Eisner. London and New York: Routledge, Taylor & Francis Books, 2005.
EISNER, Elliot E. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, Stanford University, Estados Unidos, v.8, n.2, pp.5-17, Jul/Dez 2008. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/eisner.pdf
FLEITH, Denise Sousa; ALMEIDA, Leandro Silva; PEIXOTO, Francisco José Brito. Validação da escala clima para criatividade em sala de aula. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 28, n.3, p. 307-314, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2011000300002
FLEITH, Denise Sousa. Criatividade: Novos conceitos e ideias, aplicabilidade à educação. Revista Educação Especial, Universidade de Brasília, Brasília,17,p. 55-61, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5229/3193
GIGANTE, Cláudia Maria dos Santos. Metamorfose: Referencial para a Criatividade. Duas Experiências no Ensino do Desenho ao 10º e 12º Anos de Escolaridade. 2023. Dissertação (Mestrado em Ensino de Artes Visuais no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário) - Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. Lisboa. 2023.
GUILFORD, J. P. The nature of human intelligence. California. McGraw-Hill, 1967.
LATORRE, António. La investigación-acción. Barcelona: Editorial Graó, 2003.
MOLINA, Juan José Gómez. Las Lecciones del desino. 5ª Ed. Madrir: Cátedra, 2011.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 23ª Ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.
READ, Herbert. A Educação pela Arte. Lisboa: Edições 70, 1982.
RODRIGUES, Ana Leonor. O Desenho. Lisboa: Editorial Estampa, 2000.
ROMERO, Cuevas S. La creatividad en educación, su desarrollo desde una perspectiva pedagógica. Journal of Sport and Health Research, Shanghai, v. 5, n. 2, p.221-228, 2013. Disponível em: https://studylib.es/doc/5006990/la-creatividad-en-educaci%C3%B3n--su-desarrollo-desde-una-pers.
SÁ, Patrícia; COSTA, António Pedro; MOREIRA, António. Reflexões em torno de Metodologias de Investigação: recolha de dados. Aveiro: Universidade de Aveiro, vol. 2, 2021. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/30772
SERRA, Ricardo. Richard Serra - Weight and Measure 1992. Tate Gallery, 1992.
SOUSA, Alberto. Educação pela arte e artes na educação. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.
STERNBERG, Robert; WILIAMS, Wendy. Como desenvolver a criatividade do aluno. Vila Nova de Gaia: Asa Editores, 2003.
VIEIRA, Joaquim. Desenho e projecto são o mesmo?. Porto: FAUP Publicações, 1995.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cláudia Maria dos Santos Gigante, Inês Maria Andrade Marques

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.