The concept of Metamorphosis in the teaching of drawing. Stimulus for creativity and sustainability in experiences in the 10th and 12th Grades in compulsory education in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024072

Keywords:

metamorphosis, creativity in drawing, teaching visual arts

Abstract

This article stems from research conducted within the scope of the Master’s Degree in Visual Arts Teaching, focusing on supervised teaching practice at Henriques Nogueira Secondary School (Torres Vedras, Portugal). The study involved a 10th-grade class in Drawing A and a 12th-grade class in Art Workshop. The main objective was to investigate the influence of two Didactic Units centered on the theme of Metamorphosis on the development of creativity, considering the teaching-learning process of Drawing in two different school years. Thus, the study sought to answer the central question: ‘Can the concept of Metamorphosis be adopted as a framework to develop and stimulate students’ creativity in Drawing projects?’ The results demonstrate that the concept of Metamorphosis, being a metaphor for continuous transformation, can serve as a facilitating framework for creativity in Drawing, facilitating processes of formal variation and improvisation. This work contributes to understanding the importance of Metamorphosis as an enriching concept in Drawing teaching, promoting students’ creative development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Maria dos Santos Gigante, Centro de Estudos Interdisciplinares de Educação e Desenvolvimento (CeiED)

Doutoranda em Educação pela Universidade Lusófona - Centro Universitário de Lisboa. Apaixonado por trabalhar com crianças de várias idades e com diferentes necessidades de aprendizagem, para o seu sucesso na aprendizagem e no desenvolvimento intelectual. Dedica-se à docência desde fevereiro de 2020 como professora contratada. Possui o Mestrado em Ensino de Artes Visuais desde fevereiro de 2024. Frequentou a Pós-Graduação em Escrita de Ficção que concluiu em julho de 2023. Mestre em Arquitetura Paisagista desde dezembro de 2021; Licenciada Pré-Bolonha em Arquitetura Paisagista desde 2009. Exerceu Arquitetura Paisagista como freelancer de forma esporádica. Persistente e interessado na criatividade artística e no ensino.

Inês Maria Andrade Marques, Lusophone University of Humanities and Technologies

Inês Marques é professora auxiliar na ECATI/UL, Lisboa; pesquisador (pesquisador titular COW, UL) e artista visual. Doutorada em Arte Pública pela Faculdade de Belas Artes da Universidade de Barcelona (2012), onde também obteve o título de Mestre em Desenho Urbano (2008). É licenciada em Belas Artes - Escultura, pela Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa (2000). Seus interesses centram-se no campo da Educação Artística, Arte Colaborativa e Arte Pública. A sua experiência docente na Universidade Lusófona, Licenciatura em Artes Visuais, tem levado a um permanente interesse pela pedagogia da arte e pela criação artística orientada para a arte pública. Vários projetos que constroem pontes entre a pintura e a arte pública têm sido desenvolvidos nesse contexto. São projetos de pintura mural e instalações site-specific, que dão ênfase à criação colaborativa e abordagens interdisciplinares. É subdiretora do Mestrado em Ensino de Artes Visuais (UL, Lisboa)

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BIESDORF, Rosane Kloh, WANDSCHEER, Marli Ferreira. Arte, uma necessidade humana: função social e educativa. Revista Eletrónica do Curso de Pedagogia do Campus Jataí - UFG, Jataí, v. 2, n. 11, 2011. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v2i11.1199

CABAU, Philip. O dispositivo desenho: A implementação da prática do desenho no ensino artístico contemporâneo. Lisboa: Escola Superior de Artes e Design, 2012.

CARNEIRO, Alberto. O Desenho, Projecto da Pessoa. Os Desenhos do Desenho: Novas Perspectivas sobre o Ensino Artístico. Porto: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação – Universidade do Porto. 2001.

CASTRO, Maria Gabriela Couto Teves de Azevedo. Estética e teorias da arte. 2013. Relatório da disciplina apresentado na Universidade dos Açores, para Provas de Agregação, de acordo com o Decreto-Lei nº 239/2007, Artº. 8, ponto 2, b - Universidade dos Açores, 2013. Disponível em: https://repositorio.uac.pt/bitstream/10400.3/2892/1/AgregacaoRELATORIOMariaGabrielaCastro2013.pdf

PORTUGAL. Direção-Geral da Educação. Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. 2017. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Projeto_Autonomia_e_Flexibilidade/perfil_dos_alunos.pdf

PORTUGAL. Direção-Geral da Educação. 10.º Ano | Ensino Secundário – Desenho A. 2018a. Disponível em:https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/10_desenho_a.pdf

PORTUGAL. Direção-Geral da Educação. 12.º Ano | Ensino Secundário – Oficina de Artes. 2018b. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/12_oficina_de_artes.pdf

DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento de grafismo infantil. São Paulo: Scipione, 1989.

EÇA, Teresa Torres. A educação artística e as prioridades educativas do início do séc. XXI. Revista Iberoamericana de Educación, n.º 52, p.127-146, Mar. 2010. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie52a07.pdf

EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. 9.ª Ed. Ediouro Publicações, 2005.

EFLAND, Arthur. Art and cognition: Integrating the visual arts in the curriculum. Williston: Teachers College Press, 2002.

EISNER, Elliot. The arts and the creation of mind. New Haven: Yale University Press, 2002.

EISNER, Elliot. Reimagining Schools: The Selected Works of Elliot W. Eisner. London and New York: Routledge, Taylor & Francis Books, 2005.

EISNER, Elliot E. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, Stanford University, Estados Unidos, v.8, n.2, pp.5-17, Jul/Dez 2008. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/eisner.pdf

FLEITH, Denise Sousa; ALMEIDA, Leandro Silva; PEIXOTO, Francisco José Brito. Validação da escala clima para criatividade em sala de aula. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 28, n.3, p. 307-314, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2011000300002

FLEITH, Denise Sousa. Criatividade: Novos conceitos e ideias, aplicabilidade à educação. Revista Educação Especial, Universidade de Brasília, Brasília,17,p. 55-61, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5229/3193

GIGANTE, Cláudia Maria dos Santos. Metamorfose: Referencial para a Criatividade. Duas Experiências no Ensino do Desenho ao 10º e 12º Anos de Escolaridade. 2023. Dissertação (Mestrado em Ensino de Artes Visuais no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário) - Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. Lisboa. 2023.

GUILFORD, J. P. The nature of human intelligence. California. McGraw-Hill, 1967.

LATORRE, António. La investigación-acción. Barcelona: Editorial Graó, 2003.

MOLINA, Juan José Gómez. Las Lecciones del desino. 5ª Ed. Madrir: Cátedra, 2011.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 23ª Ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.

READ, Herbert. A Educação pela Arte. Lisboa: Edições 70, 1982.

RODRIGUES, Ana Leonor. O Desenho. Lisboa: Editorial Estampa, 2000.

ROMERO, Cuevas S. La creatividad en educación, su desarrollo desde una perspectiva pedagógica. Journal of Sport and Health Research, Shanghai, v. 5, n. 2, p.221-228, 2013. Disponível em: https://studylib.es/doc/5006990/la-creatividad-en-educaci%C3%B3n--su-desarrollo-desde-una-pers.

SÁ, Patrícia; COSTA, António Pedro; MOREIRA, António. Reflexões em torno de Metodologias de Investigação: recolha de dados. Aveiro: Universidade de Aveiro, vol. 2, 2021. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/30772

SERRA, Ricardo. Richard Serra - Weight and Measure 1992. Tate Gallery, 1992.

SOUSA, Alberto. Educação pela arte e artes na educação. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.

STERNBERG, Robert; WILIAMS, Wendy. Como desenvolver a criatividade do aluno. Vila Nova de Gaia: Asa Editores, 2003.

VIEIRA, Joaquim. Desenho e projecto são o mesmo?. Porto: FAUP Publicações, 1995.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2024-06-01

How to Cite

GIGANTE, Cláudia Maria dos Santos; MARQUES, Inês Maria Andrade. The concept of Metamorphosis in the teaching of drawing. Stimulus for creativity and sustainability in experiences in the 10th and 12th Grades in compulsory education in Portugal. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 072–090, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024072. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25287. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)