Comics in initial training in visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267922023169

Keywords:

initial training in visual arts, comics, contemporary art

Abstract

The present study entitled "Comic Books in Initial Education in Visual Arts" explores the integration of comic books in the initial education process of Visual Arts teachers. The research encompasses the referentiality of contemporary artists and comic book creators, highlighting how their contributions enhance pedagogical practice. Utilizing the triangular approach as a methodology, the study focuses on image analysis, contextualization, and artistic practice. Initial education in Visual Arts serves as the core foundation, as the work aims to deepen the understanding of how comic books can be effectively integrated into teaching, providing future teachers with a versatile means to promote creative expression and critical analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriano Duarte Cardoso, Federal University of Amapá

 Licenciado em Artes Visuais - Unifap.

 

 

 

References

BARBOSA; Ana Mae. Arte Educação e Cultura. São Paulo: Cortez, 2012.

BARBOSA; Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 2007.

BEST; David. A racionalidade do sentimento: o papel das artes na educação. Portugal: Porto Codex, 1996.

GOLDBERG; Luciane Germano. Autobiografismo: Desenho infantil e biografização. Curitiba: Editora CRV, 2021.

LEOTE; Rosangela. ArteCiênciaArte: São Paulo:Unesp, 2015.

MENDONÇA; João Marcos. O ensino da arte e a produção de histórias em quadrinhos no ensino fundamental. Tese (Mestrado em Educação)- Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, p. 137. 2006.

POWERPAOLA. Todas as bicicletas que eu tive. Tradução: Nicolás Llano Linares. Lote 45, 2022.

REVIATI; Davide. Cuspa três vezes. Tradução: Rogério Campos. São Paulo: Veneta, 2022.

TAVARES; Fabio. Histórias em Quadrinhos no ensino de Artes Visuais. 3, ed. Paraíba: Marca de Fantasia. 2021.

TOMINE; Adrian. A solidão de um quadrinho sem fim. Tradução: Érico Assis. São Paulo: Nemo, 2020.

VILAS BOAS; Sergio. Biografias & biógrafos: jornalismo sobre personagens. Summus Editorial, 1990.

VERGUEIRO; Waldomiro; RAMOS, Paulo (org). Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Editora Contexto, 2009.

Published

2023-09-19

How to Cite

CARDOSO, Adriano Duarte; WOSNIAK, Fabio. Comics in initial training in visual arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 169–182, 2023. DOI: 10.5965/24471267922023169. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24294. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Iniciação Científica

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3