Insurgent practices and hybrid poetics in Becoming a little bird

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023014

Keywords:

art and science, nature, modes of existence

Abstract

This article seeks to weave relations between art and science to insubordinate other insurgent practices relationship between art and science. We are challenged to think about other modes of knowledge production through the concept “the modes of existence” coined by the philosopher Etienne Souriau. Challenged to give other existences (visibilities) to the relationships between birds and planes, children create a hybrid nature through drawings and prototypes. Thus, they break the dichotomy and dualism so present in the concepts of culture and nature and invent another way of understanding the world in which they are inserted, making the act of learning an investigative, fun, and creative exercise.

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Author Biographies

Antonio Almeida Silva, State University of Feira de Santana

Professor Dr. titular da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professor pesquisador do grupo de Pesquisa Carta-Imagem (Grupo de Estudos e Pesquisa em Imagem, Memória e Educação).

Glòria Jové Monclús, University of Lleida

Professora, doutora em Ciências da Educação. Professor da Faculdade de Educação, Psicologia e Serviço Social da Universidade de Lleida, Espanha. Faço parte do grupo de pesquisa DHIGECS (Didàctica de la Història, la Geografia i altres Ciències Socials) e coordeno a linha de pesquisa educação inclusiva e o grupo “espai híbrid”

Laura Molina Romero, Escuela Pública Jacint Verdaguer

Professora primária da escola Jacint Verdaguer em Tàrrega (Espanha). Mestre em psicopedagogia e educação inclusiva pela Universidade de Lleida. Trabalho colaborativo com o grupo de pesquisa Espai Híbrid da Universidade de Lleida.

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Published

2024-01-04

How to Cite

SILVA, Antonio Almeida; JOVÉ MONCLÚS, Glòria; MOLINA ROMERO, Laura. Insurgent practices and hybrid poetics in Becoming a little bird. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 014–031, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023014. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24033. Acesso em: 4 dec. 2024.