The expressiveness of the trait in literacy in drawing in Design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267912023087

Keywords:

Observation design, Trace language, Visual expression, Visual communication, Visual perception

Abstract

This study is part of a doctoral research in Design at the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS that discusses literacy in drawing, the ability to represent and read the form in the third dimension in the two-dimensional plane, developed in the curricular components of entry of the Design courses. This article deals with the three pillars of drawing literacy in Design: technique, expression and perception. It discusses the expression of the line in hand-made drawings, which demonstrate feelings of those who draw, or even identify the cerebral hemisphere that predominated in the act of drawing. These characteristics observed in expressive drawing are identified in the initial phase of the Design process (sketch). These reflections contextualize the state of the art of these issues, through a bibliographical survey, which contributes to the literacy of drawing in Design graduations; helping the representation and reading of creations in Design; explores the trait, observing its identification, its meaning, its intention and its perception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Melo da Rosa, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutoranda em Design, UFRGS, Departamento de Engenharia, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Lattes http://lattes.cnpq.br/7534772652962036. E-mail simonerosa.atelie@gmail.com

Branca Freitas de Oliveira, Federal University of Rio Grande do Sul

Professora Doutora, UFRGS, Departamento de Engenharia, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Lattes http://lattes.cnpq.br/3674155253307052. E-mail branca@ufrgs.br.

References

ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual. Tradução Ivonne Terezinha de Faria. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

CROSS, Nigel. Natural intelligence in design. Design Studies, v. 20, n. 1, p. 25–39, jan. 1999.

BECKMANN, Gregor; KRAUSE, Dieter. Development of functional mock-ups for engineering design education. International Conference on Engineering and Product Design Education 8 & 9,University, London, UK,2011. Disponível em: https://www. esignsociety.org/publication/30892/Development+of+Functional+Mock-ps+for+ Engineering+Design+Education. Acesso em: 2 jan. 2022.

CURTIS, Maria do Carmo; ROLDO, Liane. Desenho técnico nível básico a mão livre: um instrumento didático. Revista Educação Gráfica, [s. l.], v. 19, n. 3, 2015. Disponível em: http://www.educacaografica.inf.br/artigos/desenho-tecnico-nivel-basico-a-mao-livre-um-instrumento-didatico-level-basic-technical-drawing-hand-free-a-teaching-tool. Acesso em: 2 jan. 2022.

DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. Porto Alegre: Zouk, 2015.

DONDIS, A. D. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. Rio de Janeiro: Tecnoprint, Ediouro, 1984.

EDWARDS, Betty. Desenhando com o artista interior. Tradução de Maria Cristina Guimarães Cupertino. São Paulo: Claridade, 2002.

FISHER, Ernest. A Necessidade da Arte. Tradução de Leandro Kondel. Ed. Guanabara. 9. ed. 1987.

GOMES FILHO, João. Gestalt do objeto: Sistema de Leitura Visual da Forma. São Paulo: Escrituras, 2004.

GOMES, Luiz Vidal Negreiros et al. O Desenho Operacional no Projeto de Produto Industrial. 2011, [S.l.]: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2011.

GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Desenhando – Um panorama dos sistemas gráficos. Santa Maria: Editora da UFSM, 1998.

GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Desenhismo. Santa Maria: Editora da UFSM, 1996.

GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e semiótica plástica. Revista Significação, São Paulo: USP, 1984.

JAPUR, Lea Maria Dorneles. Habilidades espaciais e entendimento geométrico dos calouros na engenharia: um diagnóstico necessário. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Arquitetura, Programa de Pós-Graduação em Design, Porto Alegre, 2021.

KANDINSKY, Wassily. Ponto linha plano. Tradução Jose Eduardo Rodil. Lisboa: Edições 70, 1996.

MASSIRONI, Manfredo. Ver pelo Desenho - Aspectos técnicos, cognitivos, comunicativos. 2. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.

MEDEIROS, Ligia Maria Sampaio de. O desenho como suporte cognitivo nas etapas preliminares do projeto. Tese (Doutorado) – COPPE, Programa de Engenharia de Produção, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.

MEDEIROS, Lígia. Desenhistica: a ciência e a arte de projetar desenhando. Santa Maria: CHDs, 2004.

PEI, Eujin. Building a common language of design representations for industrial designers & engineering designers. 2009. Tese (Doutorado) - Faculty of Social Sciences and Humanities Department of Design and Technology, 2009.

RIBEIRO, J. P. Gestalt – Terapia: Refazendo um Caminho. São Paulo: Summus, 1985.

RODRIGUES, Ana Leonor Madeira. O que é desenho. Lisboa: Quimera, 2003.

SILVA, Dorcas Araujo da.; CIOCHI SOUZA, João F.; GALDINO, Yara S. N O uso do desenho de observação na construção de repertório arquitetônico. In: GRAPHICA 2019, Rio de Janeiro, 2019.

SILVA, Tarcízio; STABILE, Max (org.). Monitoramento e pesquisa em mídias sociais: metodologias, aplicações e inovações. São Paulo: Uva Limão, 2016.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. - 3. ed. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

TONE, Hugo C. Gómez H.C.; GUTIERREZ, Jorgr Martin.; ESCAPA, John Bustamante; ESCAPA, Paola Bustamante. Spatial Skills and Perceptions of Space: Representing 2D Drawings as 3D Drawings inside Immersive Virtual Reality. Appl. Sci. 2021. Disponível em: https://www.mdpi.com/2076-3417/11/4/1475. Acesso em: 2 jan. 2022.

VAN DER LUGT, Remko. Sketching in design idea generation meetings. 2001. Tese (Doutorado) - Delft University of Technology, 2001.

VAN GOGH, Vincent. Cartas a Théo. Porto Alegre: L&M, 2002.

WICK, Rainer. Pedagogia da Bauhaus. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2001.

WONG, Wucius. Princípios da forma e do desenho. São Paulo: Martins fontes, 2001.

Published

2023-05-01

How to Cite

ROSA, Simone Melo da; OLIVEIRA, Branca Freitas de. The expressiveness of the trait in literacy in drawing in Design. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 87–104, 2023. DOI: 10.5965/24471267912023087. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/23292. Acesso em: 17 may. 2024.