Painting practice From earth pigments in the training of teaching artists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267832022109

Keywords:

Earth Pigments, Ink Manufacturing, Visual Arts

Abstract

The article was developed during a scientific research scholarship, linked to the project "The painting studio as a teaching and learning laboratory in visual arts”, by Prof.ª Dr.ª Jociele Lampert, at the University of the State of Santa Catarina (UDESC). The research approaches the manufacture of paints and how it contributes to the training of artist teachers, for their processes in visual arts and for the process of creating classes at school. For the study, the use of earth pigments in the work of the artist Silvia Carvalho was investigated, practical studies were carried out on how to make paints with the earth pigments and the use of these pigments in the Graduation courses in Visual Arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caio Vieira da Silva Villa de Lima, Santa Catarina State University

Graduando em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Atua como bolsista de iniciação científica do projeto de pesquisa “O estúdio de pintura como um laboratório de ensino e aprendizagem em artes visuais” coordenado pela Profª Drª Jociele Lampert.

Tharciana Goulart da Silva, Santa Catarina State University

Doutora em Ensino das Artes Visuais PPGAV-UDESC. Mestra em Artes Visuais na linha de pesquisa Ensino das Artes Visuais PPGAV-UDESC (2017). Graduada no curso de Licenciatura em Artes Visuais na Universidade do Estado de Santa Catarina (2015). Atua como professora colaboradora no Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina no curso de Licenciatura em Artes Visuais. Realiza pesquisas sobre Processos Fotográficos Históricos e o Ensino das Artes Visuais.

Jociele Lampert, Santa Catarina State University

Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009); Mestre em Educação pela UFSM (2005). Possui Graduação em Desenho e Plástica Bacharelado em Pintura, pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e Graduação em Desenho e Plástica Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). Professora Associada na Universidade do Estado de Santa Catarina. Site: www.jocielelampert.com.br e www.apothekeestudiodepintura.com

References

CARVALHO, S. Procedimentos de coleta e manufatura na pintura contemporânea: entrevista com Silvia Carvalho. [entrevista cedida a] Tharciana Goulart da Silva e Miguel Vassali. Florianópolis, 2022

CARVALHO, S. Sobre Pintura & Ateliê (Reflexões da Artista /Professora). Dissertação. Ceart, Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2016. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000067/00006762.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

CARVALHO, S. A Terra como cor: Processos experimentais na pintura contemporânea brasileira. Monografia. Ceart, Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2010. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000000/000000000010/00001004.pdf. Acesso em: 15 jun. 2022.

DEWEY, J. Ter uma experiência. In: DEWEY, J. Arte como experiência. 1 ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.

SMITH, R. Manual Prático do Artista: equipamentos, materiais, procedimentos e técnicas. 1. ed. São Paulo: Ed. Bárbara Dixon, 2008.

Published

2022-12-31

How to Cite

LIMA, Caio Vieira da Silva Villa de; SILVA, Tharciana Goulart da; LAMPERT, Jociele. Painting practice From earth pigments in the training of teaching artists. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 109–124, 2022. DOI: 10.5965/24471267832022109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22928. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Iniciação Científica