Encanterias: dissident knowledges in the teaching/learning of visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267832022125

Keywords:

dissident experiences, teaching/learning in visual arts, performance

Abstract

This article consists of the investigations that have been carried out in the Completion Work of the Degree Course in Visual Arts at the Federal University of Amapá. The research is focused on the language of performance, investigating how this artistic practice resonates with questions about the decolonization of bodies and knowledge produced in the Amazon region. In the first moment of the research was created a mini-course for students of the Degree in Visual Arts at the institution itself, whose methodology is cartography. Initially, it was possible to glimpse that there is a great interest on the part of students in undertaking investigations about their ancestral knowledge, as well as, proved to be emerging to a dissident art education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Napoleão dos Santos Guedes Junior , Federal University of Amapá

Artista Visual e Acadêmico do Curso de Licenciatura em Artes Visuais.

Fabio Wosniak, Federal University of Amapá

Doutor (2019) e Mestre(2015) em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, possui graduação em Pedagogia Habilitação em Supervisão Escolar - UDESC/ 2012 e Licenciatura em Artes Visuais (2019). Professor efetivo do Curso de Artes Visuais, Licenciatura - DEPLA/UNIFAP . Professor Colaborador do Mestrado Profissional em Artes - Prof. Artes URCA/CE. Coordenador do Projeto de Extensão "Apotheke em dissidência" - UNIFAP. Líder do Grupo de Pesquisa Experiências e Dissidências nas Artes Visuais (UNIFAP/CNPq).

References

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto alegre: Sulina, 2012.

FAVERO, Sofia. Crianças trans: infâncias possíveis. Salvador-BA: Devires, 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

RESTREPO, Eduardo. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamentos. Colombia: Editorial Universidad del Cauca, 2010.

Published

2022-12-31

How to Cite

GUEDES JUNIOR , Napoleão dos Santos; WOSNIAK, Fabio. Encanterias: dissident knowledges in the teaching/learning of visual arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 125–138, 2022. DOI: 10.5965/24471267832022125. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22863. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Artigos de Iniciação Científica

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3