Embroidery collection: cartography of a contemporary art residency with women embroiderers in the Argentine Pampa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267832022037

Keywords:

Textile Arts, Gender, Social Processes, Latin America

Abstract

The article discusses the process of investigation and artistic practice that took place from the meetings with groups of women in the sewing and embroidery workshops of a rural community near the city of Lincoln, Argentina, Buenos Aires, during the Second Edition of the International Residency. COMUNITARIA, Arte Contemporáneo y Procesos Sociales, which took place during the month of November 2017. We used embroidery to form a poetic image of our authorial work during this investigation and as a reference for reflections on the construction and deconstruction of expectations created in society and among others. women themselves about art and gender. We imagine a performative force based on the thinking of Gilles Deleuze and Felix Guattari (1995) that mediates the paths and movements that rescue histories of the residency, which we put into perspective from feminist studies and on the relations between art and gender in Latin America. We start from the idea of a nomadic artist, by Cristina Freire (2006) and from the argument developed by Sepúlveda T. and Bustos (2017) that art is a tool for political action when it is guided by a horizontal system of relationships based on attention, encounters, in the stories and in the alternative spaces of listening and concrete actions. Finally, we will show that the expressiveness of embroidery, while serving as a vehicle for a moralizing education system, can be used as a vehicle for communication and a creative space for reflection on the political condition, contesting social and aesthetic hierarchies imposed and pointing to emerging social dynamics in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriene Coelho Ferreira Jerozolimski, Federal University of Pelotas

Discente da Especialização em Artes (PPGAVI/UFPel/RS/Brasil). Mestre em Extensão Rural (UFV/MG), Pedagoga e Artista visual.

Maristani Polidori Zamperetti , Federal University of Pelotas

Doutora em Educação. Professora Associada no Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas e Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FaE/UFPel), Mestrado e Doutorado. Coordenadora do Grupo de Pesquisa: Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (2013).

 

References

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCOSSIA, Liliana. Pistas do método da Cartografia. Porto Alegre: Sulina, 2009.

BIAZUS, Camilla Baldicera. Da mãe-aranha à mãe-costureira: as formas e movimentos da maternidade na obra de Louise Bourgeois. Ide (São Paulo) [online]. 2020, vol.42, n.70. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31062020000200011&lng=pt&nrm=iso Acesso: 08/05/2022.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade (tradução de Renato Aguiar). 16ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CATÁLOGO DE EXPOSIÇÃO. Transbordar: transgressões do bordado na arte. (Curadora Ana Paula Cavalcanti Simioni) - São Paulo: Sescsp, 2020.

FEDERICI, Silvia. Mulheres e caça às bruxas: da Idade Média aos dias atuais. Trad. Heci Regina Candiani, São Paulo: Boitempo, 2019.

FREIRE, Cristina. Contexturas: Sobre artistas e antropólogos. Texto do Catálogo da 27ª Bienal de São Paulo, Fundação Bienal, 2006.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

GEHRKE, Laura Clara. Bordando Feminismos: uma questão de gênero. (Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal deo Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Curso de História da Arte, Porto Alegre, RS, 2021. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/223169/001127778.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso: 07/01/2022.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (volume 1). - São Paulo: Editora 34, 1995.

GLUZMAN, Georgina. El trabajo recompensado: mujeres, artes y movimentos femininos em la Buenos Aires de entresiglos. In: Numéro 5.Artelogie, nº 5, Octubre, 2013. Disponível em: http://cral.in2p3.fr/artelogie/IMG/article_PDF/article_a265.pdf Acesso em: 15/10/2018.

GUIMARÃES, Mariana. Bordadura como linguagem de experiências, afeto, vínculo e liberdade. 24º Encontro da ANPAP: Compartilhamentos na Arte, Redes e Conexões. Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2015. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2015/simposios/s12/mariana_guimaraes.pdf Acesso em: 30/07/2019.

NOGUEIRA, Cláudia Mazzei. A feminização do mundo do trabalho: entre a emancipação e a precarização. Campinas, SP: Autores Associados, 2004. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17846 Acesso em: 02/05/2019.

PELLEGRINO, Antônia. Sobre mulheres em motocicletas roxas. Memórias do Feminismo dos anos 1960-70. Revista Quatro cinco um. Maio de 2017.

SEPÚLVEDA T., Jorge. Comunitaria: experiencias de arte y comunidad. 1.a edición bilíngue – Santa María de Punilla: Curatoria Forense, 2017.SEPÚLVEDA T. et al. Incerteza e Interpelación/ção. 1.a edição bilíngue – Córdoba: Curatoria Forense, 2022.

TIBURI, Marcia. Feminismo em comum: para todas, todes e todos. 4ª ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.

Published

2022-12-31

How to Cite

JEROZOLIMSKI, Adriene Coelho Ferreira; ZAMPERETTI , Maristani Polidori. Embroidery collection: cartography of a contemporary art residency with women embroiderers in the Argentine Pampa. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 037–053, 2022. DOI: 10.5965/24471267832022037. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22844. Acesso em: 18 jul. 2024.