The contribution of the study journal for teaching in Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267822022188

Keywords:

Journal, experience, teaching of Visual Arts

Abstract

This text discusses the relevance of using the journal as a research tool in the teaching and learning process in Visual Arts. Through written or visual records, we seek a greater understanding of the theoretical and practical processes of the subject in training, in this case, high school students, from the State Elementary School Leonor de Barros, in Florianópolis (SC). Since the journal is a form of documentation and organization of ideas, thoughts, plans and studies, we investigate, through the Qualitative Methodology, the possibility of a continuous self-assessment and reflection of students' experiences in the field of art and life, aiming at an educational action in Visual Arts, more critical and reflective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joviana Jensen, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestranda em  Ensino  das  Artes  Visuais  pelo  Programa  de  Pós-Graduação  em  Artes  Visuais da  Universidade  do  Estado  de  Santa  Catarina  (PPGAV/UDESC). 

Tharciana Goulart da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Ensino das Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAV/UDESC), mestra em Artes Visuais na linha de pesquisa Ensino das Artes Visuais do PPGAV/UDESC (2017) e graduada no curso de Licenciatura em Artes Visuais da UDESC (2015). Atua como professora colaboradora no Centro de Artes da UDESC, no curso de Licenciatura em Artes Visuais, e realiza pesquisas sobre Processos Fotográficos Históricos, coleções de professores artistas e o Ensino das Artes Visuais. E-mail: tharcianagoulart@gmail.com Site: www.tharcianagoulart.com 

Jociele Lampert, Universidade do Estado de Santa Catarina

Desenvolveu pesquisa como professora visitante no Teachers College na Columbia University na cidade de New York como Bolsista Fulbright (2013), onde realizou estudo intitulado: ARTIST'S DIARY AND PROFESSOR'S DIARY: ROAMINGS ABOUT PAINTING EDUCATION. Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009); Mestre em Educação pela UFSM (2005). Possui Graduação em Desenho e Plástica Bacharelado em Pintura, pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e Graduação em Desenho e Plástica Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). Professora Adjunta na Universidade do Estado de Santa Catarina. 

References

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2015.

BOURGEOIS, Louise. Desconstrução do pai, reconstrução do pai. São Paulo: Cosac Naify, 2000.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

LAMPERT, Jociele. Diário de artista e diário de professor: deambulações sobre o ensino da pintura. Florianópolis: Ed. do autor, 2016.

ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2022-10-06

How to Cite

JENSEN, Joviana; SILVA, Tharciana Goulart da; LAMPERT, Jociele. The contribution of the study journal for teaching in Visual Arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 188–199, 2022. DOI: 10.5965/24471267822022188. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22365. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática