Art, aesthetics and politics in a trajectory of teacher formation in visual arts: narratives in a performance Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267732021130

Keywords:

Contemporary art, Micropolitics, Cartography, Performance Art, Narratives

Abstract

This paper discusses micropolitics in contemporary art through a performance art entitled: “Letters to a closet”. The research analyzes letters (narratives) of experiences that mark the bodies of students/teachers of art in an academic context of a degree course in Visual Arts. This is a qualitative study and its method is Cartography. To discuss the aspects that permeate the performance, the object of this study, we discuss the concepts of micropolitics, experience and the relationship between narratives and memory. Our aim is to understand the relationship between art and politics in the micropolitical context of a performance art with art students/teachers in a degree course in Visual Arts. The letters highlight themes biased with the problems existing in contemporary society and present experiences that cross the life of minority and marginalized groups in capitalist society. We believe this study contributes to the understanding of the relationships established between art and life; creative potential in institutional spaces; integration of themes related to social agendas through art and evidences potency for the formation of art teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Inacio Sperber, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Licenciado em Artes Visuais e Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Artista Visual. Membro do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação (GPAEE). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/853813142331300

Carla Carvalho, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutora em Educação Pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). É professora no Departamento de Artes e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Artista Visual. É líder do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação (GPAEE).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3577819679344029
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1402-7920

References

ALVAREZ, Johnny; PASSOS, Eduardo. Cartografar é habitar um território existencial. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 131-149.

CANTON, Katia. Da política às micropolíticas. Temas da Arte Contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009a. 69 p, il.

CANTON, Katia. Do Moderno ao Contemporâneo. Temas da Arte Contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009b. 69 p, il.

CANTON, Katia. Narrativas Enviesadas. Temas da Arte Contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009c. 69 p, il.

CANTON, Katia. Tempo e Memória. Temas da Arte Contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009d. 69 p, il.

CANTON, Katia. Novíssima arte brasileira: um guia de tendências. São Paulo: Iluminuras, 2001. 198 p.

FILHO, Kleber Prado; TETI, Marcela Montalvão. A cartografia como método para as ciências humanas e sociais. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 38, p. 45-59, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/barbaroi/n38/n38a04.pdf. Acesso em: 25 out. 2020.

FREIRE, Paulo. Cartas a Guiné-Bissau: registros de uma experiencia em processo. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1980. 173p, il.

GOGH, Vincent van. Cartas a Théo. Buenos Aires: Editorial y Libreria Goncourt, 1976. 430 p.

GUATTARI, Félix; ROLNICK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986. 327 p.

KASTRUP, Virgínia. BARROS, Regina Benevides de. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 76-91.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 17-31.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2005. 71 p.

ROLNIK, Suely. A hora da micropolítica. São Paulo: N-1 Edições, 2016.

YUMI, Caroline. Quem foi Marielle Franco?: Conheça a sua história. 2020. Disponível em: https://www.politize.com.br/quem-foi-marielle-franco/. Acesso em: 05 out. 2021.

Published

2022-03-08

How to Cite

SPERBER, José Inacio; CARVALHO, Carla. Art, aesthetics and politics in a trajectory of teacher formation in visual arts: narratives in a performance Art. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 3, 2022. DOI: 10.5965/24471267732021130. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21142. Acesso em: 23 nov. 2024.