YOU LOOK LIKE A LITTLE GIRL! shouted my teacher of the 4th year of elementary education. sexual and gender dissident bodies in school and art classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267732021013

Keywords:

Education Dissident, Art Education Dissident, Artistic Practices, Sexual and Gender Dissidences, Educational Curatorship

Abstract

The objective of the article is to present theoretical-methodological notes of Education and of Dissident Art Education to tension and confront the educational and social system of modernity/coloniality. It problematizes the School as a public education system and its “authoritarian” pedagogy of “fear” and “compulsory masculinity” to legitimize “heteroreason” as a single truth. It exercises educational curation as a proposition for the enjoyment and reading of images in the teaching, learning and creation processes in visual arts, articulating and intersecting artistic practices of sexual and gender dissidences with issues of race, class, sexuality, gender, ethnicity and coloniality. Defends the emergence of Education and Art Education Dissidents antiethnocidal, antiracist, antitranslgbtphobic, antipatriarchal, anticapitalist, anticapacitalist, antisexist, transfeminist, decolonial.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Rodrigues, URCA

Coordenador do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Artes – PROFARTES do Centro
de Artes da Universidade Regional do Cariri – URCA. Líder do Grupo de Pesquisa Ensino da Arte em
Contextos Contemporâneos – GPEACC/CNPq. Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em
Ensino da Arte – NEPEA. Endereço eletrônico: fabio.rodrigues@urca.br.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BAKSHI, Sandeep. Decoloniality, Queerness and Giddha. Sandeep Bakshi, Suhraiya Jivraj and Silvia Posocco. Decolonizing Sexualities: Transnational Perspectives, Critical Interventions, Counterpress, 2016, 978-1-910761-02-1. ffhal-01947907f. Disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01947907/ Consultado em 20 de setembro de 2021.

BATISTA, J. Jean; BOITA, T. Tony. Por uma Primavera nos Museus LGBT: entre muros, vergonhas nacionais e sonhos de um novo país. In: Revista Museologia & Interdisciplinaridade. Brasília, Vol. 7, nº 13, p. 252-262, jan./jun. de 2018. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/17790. Acesso em: 20 de junho de 2021.

BENTO, B. Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. In: Revista Estudos Feministas. Florianópolis, Vol. 19 (2), p. 549-559, mai./ago. de, 2011. Disponível em https://www.scielo.br/j/ref/a/DMNhmpzNbKWgH8zbgQhLQks/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 de junho de 2021.

BUTLER, Judith. Entrevista. Revista Boitempo, São Paulo, número 33: outubro de 2019.

CANTON, Katia. Corpo, identidade e erotismo. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

COLLING, Leandro. (Org.). Stonewall 40 + o que no Brasil?. Salvador: EDUFBA, 2011.

COLLING, Leandro. Que os outros sejam o normal: tensões entre movimento LGBT e ativismo queer. Salvador: EDUFBA, 2015.

COLLING, Leandro. (organizador). Artivismo das dissidências sexuais e de gênero. Salvador: EDUFBA, 2019.

CORNEJO ESPEJO, Juan. Disidencias sexuales en el sistema escolar chileno: represión e invisibilización. In: Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 3, p. 879-898, jul./set., 2017. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/Kkd7kpVTdyn9srMthvQ8fcm/abstract/?lang=es. Acesso em: 10 de junho de 2021.

COSTA, Fábio José Rodrigues da. Movimento LGBTT, artes visuais e formação inicial e continuada de professr@s. In: LIMA, Sidiney Peterson Ferreira de.; AUGUSTOWSKY, Gabriela. Instantes-já da formação docente em Artes. São Paulo: Terracota, 2019.

COSTA, Fábio José Rodrigues da; Huerta, Ricard. Práticas artísticas LGBTI+ para uma educação dissidente. In: Revista Apotheke. Florianópolis, editorial, v. 6, n. 3, p. 7-20, dezembro 2020. Disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/issue/view/815. Acesso em 10 de maio de 2021.

DAVIS, Angela. Justiça para comunidades lésbicas, gays, bissexuais e transgêneras. In: Revista Boitempo. São Paulo, número 33: outubro de 2019. (impressa)

DIAS, Belidson. Entre Arte/Educação multicultural, cultura visual e teoria Queer. In: BARBOSA, Ana Mae. (org.). Arte/educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

DIAS, Belidson. O i/mundo da Educação da Cultura Visual. Brasília: Pós-Graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2011. 210 p. il.

EISNER, Elliot W. Cognición y curriculum: Una visión nueva. Buenos Aires: Amorrortu editores, 1998.

FICO, Carlos. Prefácio. In: GREEN, James N.; QUINALHA, Renan. (organizadores). Ditadura e homossexualidades: repressão, resistência e a busca da verdade. São Carlos: EduFSCar, 2018

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: A vontade de saber. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FERRARI, Anderson; OLIVEIRA, Danilo Araujo de. O caso do aluno gay expulso da escola: moral, verdade e ética nas construções das homossexualidades masculinas no contexto escolar. In: RODRIGUES, Alexsandro. Crianças em dissidências: narrativas desobedientes. Salvador, BA: Editora Devires, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

KINCHELOE, Joe L. A formação do professor como compromisso político: Mapeando o Pós-Moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer: uma política pós-identitária para a educação. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (organização). Pensamento feminista hoje: sexualidades no sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

LOURO, Guacira Lopes. O Currículo e as Diferenças Sexuais e de Gênero. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). O currículo nos limites do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

MARTINS, Mirian Celeste Ferreira Dias. Arte, só na aula de arte? In: Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 311-316, set./dez. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/9516/6779. Acesso em: 16 de maio de 2021.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência Epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. In: Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade. Rio de Janeiro, nº 34, p. 287-324, 2008. Disponível em http://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/desobediencia_epistemica_mignolo.pdf. Acesso em: 16 de maio de 2021.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora: UFOP – Universidade Federal de Ouro Preto, 2020.

NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O diabo em forma de gente: ®existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. Salvador – BA. Editora Devires, 2020.

PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

REA, Caterina. Crítica Queer racializadas e deslocamentos para o Sul global. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (organização). Pensamento feminista hoje: sexualidades no sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

RODRIGUES, Alexsandro. Apresentação: Crianças em dissidências: narrativas desobedientes da infância. In: RODRIGUES, Alexsandro. Crianças em dissidências: narrativas desobedientes. Salvador, BA: Editora Devires, 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

SOUZA, João Francisco de. E a educação: ¿ ¿quê??.; a educação na sociedade e/ou a sociedade na educação. Recife: Bagaço, 2004.

Published

2022-03-08

How to Cite

RODRIGUES, Fábio. YOU LOOK LIKE A LITTLE GIRL! shouted my teacher of the 4th year of elementary education. sexual and gender dissident bodies in school and art classes. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 3, 2022. DOI: 10.5965/24471267732021013. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21136. Acesso em: 21 nov. 2024.