YOU LOOK LIKE A LITTLE GIRL! shouted my teacher of the 4th year of elementary education. sexual and gender dissident bodies in school and art classes
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267732021013Keywords:
Education Dissident, Art Education Dissident, Artistic Practices, Sexual and Gender Dissidences, Educational CuratorshipAbstract
The objective of the article is to present theoretical-methodological notes of Education and of Dissident Art Education to tension and confront the educational and social system of modernity/coloniality. It problematizes the School as a public education system and its “authoritarian” pedagogy of “fear” and “compulsory masculinity” to legitimize “heteroreason” as a single truth. It exercises educational curation as a proposition for the enjoyment and reading of images in the teaching, learning and creation processes in visual arts, articulating and intersecting artistic practices of sexual and gender dissidences with issues of race, class, sexuality, gender, ethnicity and coloniality. Defends the emergence of Education and Art Education Dissidents antiethnocidal, antiracist, antitranslgbtphobic, antipatriarchal, anticapitalist, anticapacitalist, antisexist, transfeminist, decolonial.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2014.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BAKSHI, Sandeep. Decoloniality, Queerness and Giddha. Sandeep Bakshi, Suhraiya Jivraj and Silvia Posocco. Decolonizing Sexualities: Transnational Perspectives, Critical Interventions, Counterpress, 2016, 978-1-910761-02-1. ffhal-01947907f. Disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01947907/ Consultado em 20 de setembro de 2021.
BATISTA, J. Jean; BOITA, T. Tony. Por uma Primavera nos Museus LGBT: entre muros, vergonhas nacionais e sonhos de um novo país. In: Revista Museologia & Interdisciplinaridade. Brasília, Vol. 7, nº 13, p. 252-262, jan./jun. de 2018. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/17790. Acesso em: 20 de junho de 2021.
BENTO, B. Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. In: Revista Estudos Feministas. Florianópolis, Vol. 19 (2), p. 549-559, mai./ago. de, 2011. Disponível em https://www.scielo.br/j/ref/a/DMNhmpzNbKWgH8zbgQhLQks/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 de junho de 2021.
BUTLER, Judith. Entrevista. Revista Boitempo, São Paulo, número 33: outubro de 2019.
CANTON, Katia. Corpo, identidade e erotismo. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
COLLING, Leandro. (Org.). Stonewall 40 + o que no Brasil?. Salvador: EDUFBA, 2011.
COLLING, Leandro. Que os outros sejam o normal: tensões entre movimento LGBT e ativismo queer. Salvador: EDUFBA, 2015.
COLLING, Leandro. (organizador). Artivismo das dissidências sexuais e de gênero. Salvador: EDUFBA, 2019.
CORNEJO ESPEJO, Juan. Disidencias sexuales en el sistema escolar chileno: represión e invisibilización. In: Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 3, p. 879-898, jul./set., 2017. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/Kkd7kpVTdyn9srMthvQ8fcm/abstract/?lang=es. Acesso em: 10 de junho de 2021.
COSTA, Fábio José Rodrigues da. Movimento LGBTT, artes visuais e formação inicial e continuada de professr@s. In: LIMA, Sidiney Peterson Ferreira de.; AUGUSTOWSKY, Gabriela. Instantes-já da formação docente em Artes. São Paulo: Terracota, 2019.
COSTA, Fábio José Rodrigues da; Huerta, Ricard. Práticas artísticas LGBTI+ para uma educação dissidente. In: Revista Apotheke. Florianópolis, editorial, v. 6, n. 3, p. 7-20, dezembro 2020. Disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/issue/view/815. Acesso em 10 de maio de 2021.
DAVIS, Angela. Justiça para comunidades lésbicas, gays, bissexuais e transgêneras. In: Revista Boitempo. São Paulo, número 33: outubro de 2019. (impressa)
DIAS, Belidson. Entre Arte/Educação multicultural, cultura visual e teoria Queer. In: BARBOSA, Ana Mae. (org.). Arte/educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.
DIAS, Belidson. O i/mundo da Educação da Cultura Visual. Brasília: Pós-Graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2011. 210 p. il.
EISNER, Elliot W. Cognición y curriculum: Una visión nueva. Buenos Aires: Amorrortu editores, 1998.
FICO, Carlos. Prefácio. In: GREEN, James N.; QUINALHA, Renan. (organizadores). Ditadura e homossexualidades: repressão, resistência e a busca da verdade. São Carlos: EduFSCar, 2018
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: A vontade de saber. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FERRARI, Anderson; OLIVEIRA, Danilo Araujo de. O caso do aluno gay expulso da escola: moral, verdade e ética nas construções das homossexualidades masculinas no contexto escolar. In: RODRIGUES, Alexsandro. Crianças em dissidências: narrativas desobedientes. Salvador, BA: Editora Devires, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
KINCHELOE, Joe L. A formação do professor como compromisso político: Mapeando o Pós-Moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer: uma política pós-identitária para a educação. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (organização). Pensamento feminista hoje: sexualidades no sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
LOURO, Guacira Lopes. O Currículo e as Diferenças Sexuais e de Gênero. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). O currículo nos limites do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
MARTINS, Mirian Celeste Ferreira Dias. Arte, só na aula de arte? In: Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 311-316, set./dez. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/9516/6779. Acesso em: 16 de maio de 2021.
MIGNOLO, Walter D. Desobediência Epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. In: Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade. Rio de Janeiro, nº 34, p. 287-324, 2008. Disponível em http://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/desobediencia_epistemica_mignolo.pdf. Acesso em: 16 de maio de 2021.
MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora: UFOP – Universidade Federal de Ouro Preto, 2020.
NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O diabo em forma de gente: ®existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. Salvador – BA. Editora Devires, 2020.
PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
REA, Caterina. Crítica Queer racializadas e deslocamentos para o Sul global. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (organização). Pensamento feminista hoje: sexualidades no sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
RODRIGUES, Alexsandro. Apresentação: Crianças em dissidências: narrativas desobedientes da infância. In: RODRIGUES, Alexsandro. Crianças em dissidências: narrativas desobedientes. Salvador, BA: Editora Devires, 2018.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
SOUZA, João Francisco de. E a educação: ¿ ¿quê??.; a educação na sociedade e/ou a sociedade na educação. Recife: Bagaço, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fábio Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.