Inhabiting drawings: an art teching experience about everyday space.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267722021161

Keywords:

Ensino de desenho, Experiência em Arte, Espaço Cotidiano

Abstract

The article deals with an art teaching activity with productions of drawings aimed at domestic environments in times of pandemic. Based on a methodological approach of critical inquiry and the experience of making art, this activity is based on Deweyan themes about aesthetic experience. (DEWEY, 2010) and in the education of visual culture (AGUIRRE, 2011; HERNÁNDEZ, 2011; MARTINS, 2007; 2009) about image and everyday life (ALVES, 2015). The production of authorial drawings by students in the 2nd year of Integrated Technical High School at the Federal Institute of Amapá - IFAP also discusses ways of representing spaces and experiences in the context of social isolation. Eight are the works selected to compose this article, as the analysis of the drawings produced is of an interpretative character on images with reference to qualitative research (ANDRÉ, 2005; GASKELL, BAUER, 2002). The visual compositions are grouped as a result of two analysis criteria descriptive spaces and projected spaces, in which the drawings as a whole move between the description of everyday spaces and constitute processes of subjectivation of spaces as metaphorical ways of perceiving, making and designing art, artifacts and spaces related to the habitat.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ronne Franklim Dias, Instituto Federal do Amapá

Professor de Arte do Instituto Federal do Amapá-IFAP. Doutor em Arte e Cultura Visual-UFG. Artista visual e pesquisador em ensino de arte e cultura visual com ênfase em educação profissional, desenho, imagem, visualidades e cotidiano amazônico.

References

ANDRÉ, Marli. Etnografia na prática escolar. São Paulo: Papirus, 2005.

AGUIRRE, Imanol. Cultura Visual, Política da Estética e Educação Emancipadora. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.) Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011, p. 69-111.

ALVES, Nilda. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: GARCIA, Alexandra. OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Orgs). Nilda Alves: praticantespensantes de cotidianos. Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2015.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

BAUER, W. Martin. GASKELL, George. Tradução Pedrinho A. Guareschi. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópoles: Vozes, 2002.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DIAS, Ronne; MARTINS, Raimundo. Desenhando na Amazônia: mediações educativo-culturais entre imagem e imaginário. Revista Interfaces, UFRJ, Rio de Janeiro, v. 29, n. 1, p. 34-49, jan./jun. 2019.

______. O ensino de desenho no âmbito cultural e profissional na Amazônia amapaense. Tese (Doutorado em Arte e Cultura Visual) – Faculdade de Artes Visuais – UFG. Goiânia: UFG, 2020.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011. p. 31-49.

MARTINS, Raimundo. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e as práticas do ver. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira (Org.). Arte, Educação e Cultura. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2007.

________ . Narrativas visuais: imagens, visualidades e experiência educativa. VIS- Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte, UNB, Brasília, v. 8, n. 1, p. 33-39, jan./jun. 2009.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.

Published

2021-10-31

How to Cite

DIAS, Ronne Franklim. Inhabiting drawings: an art teching experience about everyday space. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2021. DOI: 10.5965/24471267722021161. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/20428. Acesso em: 21 nov. 2024.