Visual counter-narratives and intersectionalities between race and gender in the artist’s productionhariel revignet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267712021160

Keywords:

Arte afro-brasileira, Hariel Revignet, Autobiogeografia, Decolonialidade

Abstract

In this text I present a brief overview of the works of the artist Hariel Revignet (Gabão / Goiás, 1996) in dialogue with concepts both used by the artist. I am interested in approaching his production in relation to the contemporary context in which the production of black and black artists is found, in the present Afro-Brazilian Art. Reflecting on a socially engaged practice in which the artist builds a collective practice between experiences with black and indigenous women, as an essential factor to her existence and narratives of herself linked to the research and creation process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

ANAQUIRI, Mirna Kambeba Omágua-Yetê. Que memórias me atravessam? Meu percurso de estudante indígena. 2017. 151 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Visual) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Rev. Bras. Ciênc. Polít. [online]. 2013, n.11, pp.89-117

BORGES, Rosane. Produção simbólica e diversidade da cultura afro-brasileira. São Paulo: Fundação Palmares, 2010

CHIARELLI, Tadeu. Territórios: artistas afrodescendentes no acervo da Pinacoteca. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2016 (Catálogo da Exposição)

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento Feminista Negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. Tradução Jamille Pinheiro Dias. 1ª edição. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019. 495 p.

CONDURU, Roberto. Arte Afro-brasileira. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2007

CUNHA, Carneiro Mariano da. História Geral da Arte no Brasil. Volume II. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles. Fundação Djalma Guimarães, 1983

DUBOIS, W.E.B. As Almas da Gente Negra. Rio de Janeiro: Lacerda Editores, 1999.Dumará: Núcleo de Antropologia da Política, 1999. – (Coleção Antropologia da política)

ESBELL, Jaider. Tardes de agosto, manhãs de setembro, noites de outubro. Boa Vista: Edição do Autor, 2013.

EVARISTO. Conceição. A Escrevivência e seus subtextos. In DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (org.) Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 26-46

FELINTO, Renata. A representação do negro nas artes plásticas brasileiras: diálogos e identidades. O Manelick 2º Ato. São Paulo, 2013. Disponível em http://www.omenelick2ato.com/artes-plasticas/dialogos-e-identidades. Acesso em: 17 set. 2020.

FIGUEIREDO, Angela. Epistemologia insubmissa feminista negra decolonial. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, e0102, jan./abr. 2020.

GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo: Editora 34, 2012.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e pesquisa, v. 29, n. 1, p. 167-182, 2003.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 92, n. 93, p. 69-82, 1988.

GONZALEZ, Lélia. A Mulher Negra na Sociedade Brasileira (Uma abordagem político-econômica). In: MADEL, Luz. (org.). O lugar da Mulher (Estudos sobre a condição feminina na sociedade atual). Rio de Janeiro: Graal, 1982

GUAJAJARA, Sônia. Sônia Guajajara. Organização de Sérgio Cohn e Idjahure Kadiwel. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2018 (Coleção Tembetá).

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como pratica da liberdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013.

HOOKS, bell. Vivendo de Amor. Disponível em: https://www.geledes.org.br/vivendo-de-amor/. Acesso em 16 de fev 2021.

HOOKS, bell. Olhares Negros, Raça e Representação. Editora Elefante. 2019.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação – Episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. Encontros. Organização de Sérgio Cohn. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

MUNDURUKU, Daniel. Memórias de índio: uma quase autobiografia. Porto Alegre: EDELBRA, 2016.

MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970-1980). São Paulo: Paulinas, 2012.

NASCIMENTO, Maria Beatriz (1985) O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. Afrodiáspora Nos. 6-7, pp. 41-49

POTIGUARA, Eliane. Metade cara, metade máscara. Lorena: DM Projetos Especiais, 2018.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. CLACSO, Consejo Latino americano de Ciencias Sociales, Buenos Aires. 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. acesso em: 20 fev. 2021.

REVIGNET. Hariel C. O. Expor Agombenero Ancestrais. Goiânia. 18 dez. 2018. Instagram:@harielrevignet. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BrddwLAnDug/. Acesso em: 20 jan. 2021.

REVIGNET. Hariel C. O. Axétetura: espaços do sagrado à margem; Perspectiva decolonial para estudo de caso autobiogeográfico do terreiro de umbanda Casa de Caridade Luz do Alvorecer. Trabalho de Conclusão de Curso. Graduação em Arquitetura e Urbanismo. Universidade Federal de Goiás - UFG. Goiânia/GO. 2019

REVIGNET, Hariel C. O. AMARRAÇÃO. Goiânia. 20 nov. 2020a. Instagram:@kuraarte. Disponível em: https://www.instagram.com/tv/CH0qn7CHU73/?utm_source=ig_web_copy_link%3E. Acesso em: 20 jan. 2021

REVIGNET, Hariel C. O. A tradição da pintura. KURA ENTREVISTA / NACIONAL TROVOA. Site Kuraarte. 2020b. Disponível em: http://www.kuraarte.com.br/blog/entrevista-trovoa/. Acesso em: 20 jan. 2021.

REVIGNET, Hariel C. O. Reivindicando uma herança escolhida. Ocupação Solar dos Abacaxis: projeto NTÚ. 13 fev. 2021. Instagram:@solardosabacaxis. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CLPunBRJ3AD/. Acesso em: 13 fev. 2021

RODRIGUES, Manoela. Autobiogeografia como metodologia decolonial. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320212758. Acesso em: 20 fev. 2021.

SANTOS. Renata A.F. Mesa saberes e práticas artísticas decoloniais. In PAIVA, Alessandra Mello Simões (org.) Anais da LXI Jornada da Associação Brasileira de Críticos de Arte, Itabuna, BA, 25 a 27 de nov. de 2020 [recurso eletrônico]: resistências poéticas: arte, crítica e direitos humanos. – Itabuna: UFSB, 2020. 211p.

SIMÕES, Igor Moraes. Fragmentos para uma história insubmissa da arte no Brasil: história da arte, epistemologias outras e visibilidades negras, In Anais do 27o Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 27o, 2018, São Paulo. Anais do 27o Encontro da Anpap. São Paulo: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Artes, 2018. p.2463-2474.

SIMÕES, Igor Moraes. Montagem Fílmica e Exposição: Vozes Negras no Cubo Branco da Arte Brasileira / Igor Moraes Simões.2019. 298 f. Tese (Doutorado) -- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, BR-RS, 2019.

Published

2021-04-01

How to Cite

OLIVEIRA, Nutyelly Cena de; REVIGNET, Hariel Chrystinne Oliveira. Visual counter-narratives and intersectionalities between race and gender in the artist’s productionhariel revignet. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/24471267712021160. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/19833. Acesso em: 17 jul. 2024.