Visual counter-narratives and intersectionalities between race and gender in the artist’s productionhariel revignet
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267712021160Keywords:
Arte afro-brasileira, Hariel Revignet, Autobiogeografia, DecolonialidadeAbstract
In this text I present a brief overview of the works of the artist Hariel Revignet (Gabão / Goiás, 1996) in dialogue with concepts both used by the artist. I am interested in approaching his production in relation to the contemporary context in which the production of black and black artists is found, in the present Afro-Brazilian Art. Reflecting on a socially engaged practice in which the artist builds a collective practice between experiences with black and indigenous women, as an essential factor to her existence and narratives of herself linked to the research and creation process.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.
ANAQUIRI, Mirna Kambeba Omágua-Yetê. Que memórias me atravessam? Meu percurso de estudante indígena. 2017. 151 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Visual) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Rev. Bras. Ciênc. Polít. [online]. 2013, n.11, pp.89-117
BORGES, Rosane. Produção simbólica e diversidade da cultura afro-brasileira. São Paulo: Fundação Palmares, 2010
CHIARELLI, Tadeu. Territórios: artistas afrodescendentes no acervo da Pinacoteca. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2016 (Catálogo da Exposição)
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento Feminista Negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. Tradução Jamille Pinheiro Dias. 1ª edição. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019. 495 p.
CONDURU, Roberto. Arte Afro-brasileira. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2007
CUNHA, Carneiro Mariano da. História Geral da Arte no Brasil. Volume II. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles. Fundação Djalma Guimarães, 1983
DUBOIS, W.E.B. As Almas da Gente Negra. Rio de Janeiro: Lacerda Editores, 1999.Dumará: Núcleo de Antropologia da Política, 1999. – (Coleção Antropologia da política)
ESBELL, Jaider. Tardes de agosto, manhãs de setembro, noites de outubro. Boa Vista: Edição do Autor, 2013.
EVARISTO. Conceição. A Escrevivência e seus subtextos. In DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (org.) Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 26-46
FELINTO, Renata. A representação do negro nas artes plásticas brasileiras: diálogos e identidades. O Manelick 2º Ato. São Paulo, 2013. Disponível em http://www.omenelick2ato.com/artes-plasticas/dialogos-e-identidades. Acesso em: 17 set. 2020.
FIGUEIREDO, Angela. Epistemologia insubmissa feminista negra decolonial. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, e0102, jan./abr. 2020.
GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo: Editora 34, 2012.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e pesquisa, v. 29, n. 1, p. 167-182, 2003.
GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 92, n. 93, p. 69-82, 1988.
GONZALEZ, Lélia. A Mulher Negra na Sociedade Brasileira (Uma abordagem político-econômica). In: MADEL, Luz. (org.). O lugar da Mulher (Estudos sobre a condição feminina na sociedade atual). Rio de Janeiro: Graal, 1982
GUAJAJARA, Sônia. Sônia Guajajara. Organização de Sérgio Cohn e Idjahure Kadiwel. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2018 (Coleção Tembetá).
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como pratica da liberdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013.
HOOKS, bell. Vivendo de Amor. Disponível em: https://www.geledes.org.br/vivendo-de-amor/. Acesso em 16 de fev 2021.
HOOKS, bell. Olhares Negros, Raça e Representação. Editora Elefante. 2019.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação – Episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KRENAK, Ailton. Encontros. Organização de Sérgio Cohn. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2015.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
MUNDURUKU, Daniel. Memórias de índio: uma quase autobiografia. Porto Alegre: EDELBRA, 2016.
MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970-1980). São Paulo: Paulinas, 2012.
NASCIMENTO, Maria Beatriz (1985) O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. Afrodiáspora Nos. 6-7, pp. 41-49
POTIGUARA, Eliane. Metade cara, metade máscara. Lorena: DM Projetos Especiais, 2018.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. CLACSO, Consejo Latino americano de Ciencias Sociales, Buenos Aires. 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. acesso em: 20 fev. 2021.
REVIGNET. Hariel C. O. Expor Agombenero Ancestrais. Goiânia. 18 dez. 2018. Instagram:@harielrevignet. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BrddwLAnDug/. Acesso em: 20 jan. 2021.
REVIGNET. Hariel C. O. Axétetura: espaços do sagrado à margem; Perspectiva decolonial para estudo de caso autobiogeográfico do terreiro de umbanda Casa de Caridade Luz do Alvorecer. Trabalho de Conclusão de Curso. Graduação em Arquitetura e Urbanismo. Universidade Federal de Goiás - UFG. Goiânia/GO. 2019
REVIGNET, Hariel C. O. AMARRAÇÃO. Goiânia. 20 nov. 2020a. Instagram:@kuraarte. Disponível em: https://www.instagram.com/tv/CH0qn7CHU73/?utm_source=ig_web_copy_link%3E. Acesso em: 20 jan. 2021
REVIGNET, Hariel C. O. A tradição da pintura. KURA ENTREVISTA / NACIONAL TROVOA. Site Kuraarte. 2020b. Disponível em: http://www.kuraarte.com.br/blog/entrevista-trovoa/. Acesso em: 20 jan. 2021.
REVIGNET, Hariel C. O. Reivindicando uma herança escolhida. Ocupação Solar dos Abacaxis: projeto NTÚ. 13 fev. 2021. Instagram:@solardosabacaxis. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CLPunBRJ3AD/. Acesso em: 13 fev. 2021
RODRIGUES, Manoela. Autobiogeografia como metodologia decolonial. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320212758. Acesso em: 20 fev. 2021.
SANTOS. Renata A.F. Mesa saberes e práticas artísticas decoloniais. In PAIVA, Alessandra Mello Simões (org.) Anais da LXI Jornada da Associação Brasileira de Críticos de Arte, Itabuna, BA, 25 a 27 de nov. de 2020 [recurso eletrônico]: resistências poéticas: arte, crítica e direitos humanos. – Itabuna: UFSB, 2020. 211p.
SIMÕES, Igor Moraes. Fragmentos para uma história insubmissa da arte no Brasil: história da arte, epistemologias outras e visibilidades negras, In Anais do 27o Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 27o, 2018, São Paulo. Anais do 27o Encontro da Anpap. São Paulo: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Artes, 2018. p.2463-2474.
SIMÕES, Igor Moraes. Montagem Fílmica e Exposição: Vozes Negras no Cubo Branco da Arte Brasileira / Igor Moraes Simões.2019. 298 f. Tese (Doutorado) -- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, BR-RS, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Nutyelly Cena de Oliveira, Hariel Chrystinne Oliveira Revignet

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.