Pierre Verger's photographic art: the decoloniality of Afro-Brazilian culture as a territory of resistance in Bahia

Authors

  • Mariana Brazil UFBA

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267712021254

Keywords:

Verger, cultural identity , syncretism

Abstract

We herein bring a descriptive approach to Pierre Verger's photographic art focused on his view of Afro-Brazilian culture in Bahia. We discuss here Verger's ethnographic looked forward at the Afro-Brazilian population, which brings a language of intersection between photography and ethnology.The images that reflect the cutout of religious syncretism in Candomblé rituals are understood as an own visual language, not limited to a simple documentary. Images are understood as one of the forms of manifestation of Afro-Brazilian art which represents a strategy of resistance by African slaves in Bahia, through its cultural elements coming from a servile regime, with values ​​that emerged in the new environment. It is intended, therefore, to contribute to the knowledge of the interface between cultural identity / Afro-descendant ancestry and the art of Verger's photographs, in the perspective of the process of strengthening the cultural identity of the Afro-descendant community in Bahia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DANTAS, Carolina Vianna. Mobilização negra nas primeiras décadas republicanas. In: ____________, Hebe Mattos, Martha Abreu (orgs.). O negro no Brasil: Trajetórias e lutas em dez aulas de história. Rio de Janeiro. Objetiva, 2012. p. 85 - 98.

GAGLIANONE, Isabela. Pierre Verger, “50 anos de fotografia 1932-1982”. O Benedito: Resenhas e ensaios literário-filosóficos. Fotografia, Resenhas. Marcado com a tag Pierre Verger, em 03/09/2014. 2014. Disponível em: <https://obenedito.com.br/pierre-verger-50-anos-fotografia/>. Acesso em: 29 nov. 2020.

GATTI, José. Dialogismo e sincretismo: (re)definições. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso, São Paulo, v.11, no 3, p.59-79, dez, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732016000300059&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 29 nov. 2020.

GOMES, Laurentino. Escravidão: do primeiro leilão de cativos em Portugal até a morte de Zumbi dos Palmares. 1ª. Edição. Rio de Janeiro. Globo Livros. 2019. 479 p.

GÓMEZ Pedro Pablo, MIGNOLO, Walter. Estéticas decoloniales. Sentir, pensar, hacer en abya yala y la gran comarca [recurso electrónico] https://adelajusic.files.wordpress.com/2012/10/decolonial-aesthetics.pdf. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. 2012. 92p.

HALL, Stuart. Cultural identity and cinematic representation. Framework: The Journal of Cinema and Media. London, n. 36, 1989, p. 68-82. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/44111666. Acesso em: 20 abr. 2019.

LÜHNING, Angela. Pierre Fatumbi Verger e sua obra. Afro-Asia, Salvador, n. 21-22 (1998-1999), p.315-364. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/20971/13574. Acesso em: 29 jul. 2019.

MALDONADO-TORRES, Nelson. El arte como territorio de re-existencia: una aproximación decolonial. Iberoamérica Social: revista-Red de estudios sociales VIII: 26-28. 2017. Disponível em: http:// iberoamericasocial.com/arte-territorio-re-existencia-una-aproximacion-decolonial. Acesso em: 29 nov. 2020

MARTINI, Gerlaine Torres. A fotografia como instrumento de pesquisa na obra de Pierre Fatumbi Verger. 1999. Dissertação de Mestrado. Progr. Pós-graduação, Faculdade de Comunicação. Universidade de Brasília. Brasilia. 1999. 184pp

MUNANGA, Kabengele. Entrevista de Kabengele Munanga - A difícil tarefa de definir quem é negro no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, Universidade de São Paulo, no 18 (50), p. 51-56, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v18n50/a05v1850.pdf. Acesso em: 18 jul. 2019.

MUNANGA, Kabengele. Kabengele Munanga, 2000. Arte afro-brasileira. O que é afinal? In: Histórias afro-atlânticas (vol 2) Antologia. PEDROSA, Adriano, CARNEIRO, Amanda, MESQUITA, André (organização editorial). São Paulo: MASP. 624 p. 2018. p 113 - 124

QUINTERO Pablo, FIGUEIRA Patricia, ELIZALDE, Paz Concha. Uma breve história dos estudos decoloniais. 2019. MASP Afterall. Arte e descolonização. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-6b4An9oil56DP0KVnRBC.pdf. Acesso em: 09 jul. 2019.

SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. Tradução Rubens Figueiredo. 1a. Edição. São Paulo. 10a. Impressão. Companhia das Letras, 2004. 223 p.

SOUTY, Jérôme. Em busca do olhar virgem: a propósito das fotografias de Pierre-Verger em torno do mundo, 1932-1946. Revista Poiésis, Niterói, Rio de Janeiro. no 12, p.209-221. 2008. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/26975. Acesso em: 18 jul. 2019.

TAVARES, Luís Henrique Dias. História da Bahia. Editora UNESP. Salvador, Bahia. 10ª Edição (revista e ampliada). 2001.542p.

WOLFENSON, Bob. Bob Wolfenson: cartas a um jovem fotógrafo. O mundo através das lentes. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. 223 pp.

Published

2021-04-01

How to Cite

BRAZIL, Mariana. Pierre Verger’s photographic art: the decoloniality of Afro-Brazilian culture as a territory of resistance in Bahia. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/24471267712021254. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/19615. Acesso em: 22 nov. 2024.