Arts, Pornoerotisms and LGBTQIA+ Identities in aesthetic transits

Authors

  • Afonso Medeiros Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267632020022

Keywords:

eroticism , aesthetics, identity, queer

Abstract

Beyond the pure formalism or stylism, erotic expressiveness in the field of art must be seen in a dialogism between the conception of the body and its socio-cultural circumstances. Whether synchronous, diachronic or anachronistic, any analysis of the visual manifestation of human sexuality is part of a negotiation (almost always asymmetrical) at the same time bioaesthetic and biopolitics for the (re)construction of identities. If art is a privileged field for the perception of divergent bodies and sexualities, it is necessary to peruse the ways in which these divergences became visible or invisible in the history of art cut in the interstice between modernity and contemporaneity. This is the primary purpose of this article. Therefore, the recurrence of authors such as Lou Andreas-Salomé, António Damásio, Didier Eribon, Michel Foucault, Dominique Fernandez and Judith Butler aims at the perception of various nuances in an unstable intermediation between male and female that, consequently, allows us to glimpse the existence (or not) of a peculiar queer erotic aesthetic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Afonso Medeiros, Universidade Federal do Pará

Bolsista Produtividade e coordenador do GP Arte, Corpo e Conhecimento (ambos do CNPq), Afonso Medeiros é Professor Titular de Estética e História da Arte da Faculdade de Artes Visuais (FAV) do Instituto de Ciências da Arte (ICA) da Universidade Federal do Pará (UFPA).

References

BATAILLE, Georges. O erotismo: ensaio. São Paulo: Arx, 2004.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

DAMÁSIO, António. O sentimento de si. Lisboa: Círculo de Leitores, 2013.

DAMÁSIO, António. A estranha ordem das coisas: a vida, os sentimentos e as culturas humanas. Lisboa: Círculo de Leitores, 2017.

ERIBON, Didier. Reflexões sobre a questão gay. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2008.

FERNANDEZ, Dominique. L’amour que ose dire son nom : art et homosexualité. Paris: Éditions Stock, 2001.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Ed. Vozes, 1997.

FOUCAULT, Michel. Genealogia da Ética: subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2016.

GÓMEZ, Pedro Pablo. Arte y estética en la encrucijada descolonial II. Buenos Aires: Del Signo, 2014.

MEDEIROS, Afonso. O imaginário do corpo entre o erótico e o obsceno: fronteiras líquidas da pornografia. Goiânia: Funape, 2008.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais / projetos globais: Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.

MUSEU D’ORSAY (org.). Masculin: L’homme nu dans l’art de 1800 à nos jours. Paris: Flammarion, 2013 (catálogo da exposição homônima).

NOCHLIN, Linda. Why have there been no great women artists? (1971). In: REILLY, Maura (ed.). Women artists: the Linda Nochlin reader. London: Thames & Hudson, 2015, pp. 42-68.

VÖRÖS, Florian (dir.) Cultures pornographiques: anthologie des porn studies. Paris : Éditions Amsterdam, 2015.

Published

2021-01-03

How to Cite

MEDEIROS, Afonso. Arts, Pornoerotisms and LGBTQIA+ Identities in aesthetic transits. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 3, 2021. DOI: 10.5965/24471267632020022. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/19056. Acesso em: 27 dec. 2024.