THE MARGINALIZING EFFECTS OF HETERONORMATIVITY IN THE BOYS IN THE BAND
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267632020128Keywords:
The boys in the band , gay theater , closet culutreAbstract
The study contributes to a better understanding of the cultural history of masculinity and sexuality. To do so, it takes as a basis Mart Crowley's play The boys in the band, their respective American staging (1968-2018) and their film version (2020) to print discussions about pre-Stonewall, pré-fechação, pré-lacração. The authors, following the impressions of Tony Adams (2011), take into account the central role that the exit from the closet - the male homosexual secret - plays in Western culture, but moving away from the dualistic logic, which forces the subject to leave or remain in the closet, allowing him to glimpse the politics of identity as always open, continuous, and never totally stable.
Downloads
References
ADAMS, T. E. Narrating the Closet An Autoethnography of Same-Sex Attraction. Califórnia: Left Coast Press, 2011.
ARMSTRONG, E. A., & CRAGE, S. M. Movements and Memory: The Making of the Stonewall Myth. American Sociological Review, vol. 71, 2006, p. 724-751.
BERLAND, L.; WARNER, M. Sexo en público. Fractal, n°12, año 3, vol. IV, enero-abril de 1999, p. 91-120.
BESSA, K. Os festivais GLBT de cinema e as mudanças estético-políticas na constituição da subjetividade. Cadernos Pagu, n. 46, nº 28, 2007, p. 257-283.
COLLING, Leandro; ARRUDA, Murilo Souza; NONATO, Murillo Nascimento. Perfechatividades de gênero: a contribuição das fechativas e afeminadas à teoria da performatividade de gênero. Cadernos Pagu [online], n.57, 2019, p. 1-34.
COSTA, R. D. Sociabilidade homoerótica e relações identitárias: o caso do jornal O Snob (Rio de Janeiro, década de 1960). Revista Tempo e Argumento, vol. 2, núm. 2, 2010.
CROWLEY Mart. The boys in the band. FUNARTE/ Centro de Documentação e Pesquisa: Cópia, 1970.
ERIBON, D. Reflões sobre a questão gay. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2008.
GREEN, J. Além do carnaval: a homossexualiudade masculina no Brasil do século XX. São Paulo: UNESP, 2000.
GREEN, J.; POLITO, R. Frescos Trópicos: Fontes sobre a homossexualidade masculina no Brasil (1870-1980). Rio de Janeriro: José Olympio, 2006.
HARRIS, M. Vulture. Disponível em: https://www.vulture.com/article/the-boys-in-the-band- netflix.html. Acesso em 29 de set de 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer - uma política pós-identitária para a educação. Revista Estudos Feministas, Ano 9, 2º sem., 2001, p. 541-553.
MACRAE, E. A construção da igualdade: política e identidade homossexual no Brasil da abertura. Salvador: EDUFBA, 2018.
MAZUI, G.;CASTILHOS, R.; ORTIZ, D. Bolsonaro diz que decisão do STF sobre homofobia foi ‘completamente equivocada’. Disponível em: G1: https://g1.globo.com/ politica/noticia/2019/06/14/bolsonaro-disse-que-decisao-do-stf-sobre-homofobia-foi- completamente-equivocada.ghtml. 14 de junno de 2019. Acesso: 13 de out de 2020.
MUNIZ, V. Stonewall (2015). In: V. C. (Org.), Direito, Política e Cinema (com spoilers), vol. 2. Porto Alegre: Editora Fi, 2017, p. 107-111.
NEWTON, Esther. Mother Camp: Un estudio de los transformistas femeninos en los Estados Unidos. Madrid: Ed. María José Belbel Bullejos, 2016.
NUNAN, A. Homossexualidade: do preconceito aos padrões de consumo. Rio de Janeiro. Editora Caravansarai, 2003.
PIKINGTON, E. The Guardian. Disponívelem: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/ jun/19/stonewall-50th-anniversary-night-that-unleashed-gay-liberation. 19 de jun de 2019. Acesso: 23 de outubro de 2020.
QUINALHA, Renan. O mito fundador de Stonewall: Onde quase tudo começou... In: IGNACIO, Taynah. Tem saída? Perspectivas LGBTI+ sobre o Brasil. Porto Alegre: ZOUK, 2020.
QUINN, D. The Boys in the Band Hits Broadway in an Intoxicating and Starry Production Led by Jim Parsons. Disponível em: https://people.com/theater/the-boys-in-the-band-review/. 01 de jun de 2018. Acesso: 03 de nov de 2020.
SEDGWICK, E. K. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, nº 28, janeiro-junho de 2007, p. 19-54.
STEFFEN, L. Do footing aos afters: vem com a gente fazer uma viagem pela cena noturna LGBT de São Paulo nos últimos 100 anos. Disponível em: Music non stop: https://musicnonstop. uol.com.br/uma-viagem-pela-cena-noturna-lgbt-de-sao-paulo-nos-ultimos-100-anos/. 06 de junho de 2017. Acesso em 13 de nov de 2020.
THÜRLER, D. Beco da OFF: o último que fecha - a rua da diversidade e da “ex-centricidade” ou stonewall inn é aqui. Seminário Internacional Fazendo Gênero 10 (Anais Eletrônicos), 2013, p. 1-9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Djalma Thürler

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.