The “father's day” includes transexuals fathers: Dissident masculinities and LGBTTQIA+ artistic practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267632020069

Keywords:

education , gender , image , transexuality , creative process

Abstract

In 2020, close to the date on which “father's day” is celebrated culturally in Brazil, a national company, popular in the sale of cosmetics, invited 14 men to join a campaign that valued the fathers present, including, Thammy Miranda (1982--), a transsexual man. The initiative generated controversy and division of opinions, exposing controversial ideas not only about "father's day", but also about non-hegemonic masculinities. Hegemonic Masculinity (CONNELL, 1990; 2016) is configured in a conception that describes the “real man” as the one who is indispensable crossed by cisgeneity, heterosexuality, whiteness, the upper-middle class, consumerism, Christianity and for other socially valued identity markers. In this article, we intend to highlight the potential of LGBTTQIA + artistic-academic practices in expanding the meanings given to masculinities. To do this, we first look specifically at some of the reactions related to the campaign in question, and approach them to specific concepts of Masculinity and Gender Studies from a constructivist approach. Subsequently, based on the Research in Art methodology (REY, 1996), we shared the creative process of the authors, gay professors-researchers-artists, in two artistic productions titled 2018 d.C(2020) and Super pai (2020). We consider the artistic treatment and intention given to these productions, they problematize and denounce violent aspects of fatherhood carried out by hegemonic masculinities, and they complain about the expansion of points of view and references from which masculinities are visually represented in school spaces.

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Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá; Especialista em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009). É professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá e coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI. Desenvolve pesquisas sobre Educação, Arte/ Ensino de Arte; Estudos Culturais; Estudos da Cultura Visual; Visualidades; Gênero e Masculinidades. Autor do livro "PROVOQUE: cultura visual, masculinidades e ensino de Artes Visuais"

Cleberson Diego Gonçalves, Universidade Estadual de Maringá

Cleberson Diego Gonçalves ou nome social Maddox Cleber. Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Especialista em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Especialista em Metodologia do Ensino da Arte pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras FACEL. Graduado em Artes Visuais pela Fundação Vizinhança Vale do Iguaçu (bolsista PROUNI). Professor Assistente do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Atua nas linhas de arte decolonial, subjetividades e Sexualidade no grupo de pesquisa NUDISEX - Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Diversidade Sexual, e atua em Estéticas decoloniais, poéticas subversivas, dissidências e decolonização do pensamento no grupo DOBRA - grupo de pesquisa em arte, subjetividade, educação e diferença. Desde 2009 tem experiência docente na Educação Infantil e séries Iniciais, séries Finais e Ensino Médio, tendo atuado na rede Municipal e Estadual de Ensino do Paraná.

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Published

2021-01-03

How to Cite

BALISCEI, João Paulo; GONÇALVES, Cleberson Diego. The “father’s day” includes transexuals fathers: Dissident masculinities and LGBTTQIA+ artistic practices. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 3, 2021. DOI: 10.5965/24471267632020069. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18589. Acesso em: 17 jul. 2024.