The “father's day” includes transexuals fathers: Dissident masculinities and LGBTTQIA+ artistic practices
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267632020069Keywords:
education , gender , image , transexuality , creative processAbstract
In 2020, close to the date on which “father's day” is celebrated culturally in Brazil, a national company, popular in the sale of cosmetics, invited 14 men to join a campaign that valued the fathers present, including, Thammy Miranda (1982--), a transsexual man. The initiative generated controversy and division of opinions, exposing controversial ideas not only about "father's day", but also about non-hegemonic masculinities. Hegemonic Masculinity (CONNELL, 1990; 2016) is configured in a conception that describes the “real man” as the one who is indispensable crossed by cisgeneity, heterosexuality, whiteness, the upper-middle class, consumerism, Christianity and for other socially valued identity markers. In this article, we intend to highlight the potential of LGBTTQIA + artistic-academic practices in expanding the meanings given to masculinities. To do this, we first look specifically at some of the reactions related to the campaign in question, and approach them to specific concepts of Masculinity and Gender Studies from a constructivist approach. Subsequently, based on the Research in Art methodology (REY, 1996), we shared the creative process of the authors, gay professors-researchers-artists, in two artistic productions titled 2018 d.C(2020) and Super pai (2020). We consider the artistic treatment and intention given to these productions, they problematize and denounce violent aspects of fatherhood carried out by hegemonic masculinities, and they complain about the expansion of points of view and references from which masculinities are visually represented in school spaces.
Downloads
References
ALMEIDA, Guilherme. “Homens Trans”: novos matizes na Aquarela das Masculinidades?
Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 20, n.2, p. 513-523, 2012.
BALISCEI, João Paulo. Vilões, heróis e coadjuvantes: um estudo sobre Masculinidades, Ensino de Arte e Pedagogias Disney. 2018. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018.
. Abordagem histórica e artística do uso das cores Azul e Rosa como pedagogias de gênero. Revista Teias, Rio de Janeiro, v.21, p. 223-244, 2020. Disponível em: . Acesso em 08 de nov. de 2020.
BALISCEI, João Paulo; CUNHA, Susana Rangel Vieira da. “Faça como homem”:Cultura Visual e o Projeto de Masculinização dos Meninos. Revista Textura, Canoas, no prelo.
BADINTER, Elisabeth. XY, la identidad masculina. Madrid: Alianza Editorial, 1993.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Feminismo e subversão de identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
. Os atos performativos e a constituição do gênero: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. Cadernos de leituras, n.78, p.1-12, 2018. Disponível em . Acesso em 04 de ago. de 2020.
CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reais. São Paulo: nVersos, 2016.
CONNELL, Robert W. Como teorizar o Patriarcado? Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v.16, n.2, jul./dez. p.85-93, 1990.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo1: Ed. 34, 2006.
ELOI, Carla Luã. Não se nasce Malévola, torna-se: A representação da mulher nos contos de fadas. Rio de Janeiro: Metanoia, 2018.
GUERRERO, Olivia Tena. Estudiar la masculinidad, ¿ para qué? In: GRAF, Norma Blazquez; PALACIOS, Fátima Flores; EVERARDO, Maribel Ríos (org.). Investigación Feminista: Epistemología, metodología y representaciones sociales. México: UNAM, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades: Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias : Facultad de Psicología, 2012, p. 271-292.
JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: Conceitos e termos. Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião. [Online] Brasília: 2012. Disponível em:
E-TERMOS.pdf>. Acesso em 29 de mai. 2020.
KIMMEL, Michael. A produção simultânea de masculinidades hegemônicas e subalternas. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, n.9, 1998, p. 103-117. Disponível em . Acesso em 13 de mar. de 2017.
MADDOX, Cleberson Diego Gonçalves. A/R/Tografias urgentes na Arte e Educação forjando territórios dissidentes. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018.
MEDEIROS, Ettore Stefani. Necropolítica tropical em tempos pró-Bolsonaro: desafios contemporâneos de combate aos crimes de ódio LGBTfóbicos. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. :287-300, abr./jun. 2019.
NERY, João Walter; COELHO, Maria Thereza Ávila Dantas; SAMPAIO, Liliana Lopes Pedral. A trajetória de um trans homem no Brasil: do escritor ao ativista. Revista de estudos indisciplinares em gêneros e sexualidades Publicação periódica vinculada ao Grupo de Pesquisa CUS, da Universidade Federal da Bahia – UFBA. Periódicus, Salvador, n. 4, v. 1, nov.2015-abr. 2016
OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O diabo em forma de gente: (r)existência de gays afemininados, viados e bichas pretas na educação. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
PRECIADO, Paul B. Manifesto contrassexual: Práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: N-1 Edições, 2017.
PELBART, Peter Pál. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. São Paulo: N-1 Edições, 2016.
REY, Sandra. Da prática à teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em Poéticas Visuais. Revista Porto Alegre, Porto Alegre, v.7, n.13 p.81-95, 1996. Disponível em . Acesso em 08 de ago. de 2020.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 João Paulo Baliscei, Maddox

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.