Drawing drawn: research and practices of Stephen Farthing

Authors

  • Anelise Zimmermann Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Stephen Farthing University of Arts London

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267622020059

Keywords:

exoerimentalism , structures, sculpture, architecture , drawing and desing

Abstract

This article presents an overview of the studies into drawing by Stephen Farthing, artist, and researcher. His studies include definitions and taxonomies of drawing developed to broaden the understanding of the drawing practice and teaching beyond the territory of the arts field. In these studies, Farthing uses drawing itself as a means of investigation. The data was collected by Zimmermann (2016) during her doctorate studies at the University of the Arts London, with the supervision of Farthing and access to his collection of drawings, publications, and interviews. Finally, the studies track the journey into drawing research by Farthing, as well as it shows the role of drawing as an interdisciplinary knowledge, a means of investigation, and an intellectual field with territories to be explored.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anelise Zimmermann, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Design (UFPE), com doutorado sanduíche (CNPq) na University of the Arts London, Reino Unido e Mestre em Artes Visuais pela UDESC. É professora efetiva do Departamento de Design da UDESC e integrante dos Grupo de Pesquisa RIDE - Rede Internacional Design/Educação (UFPE) e Literalise (UFSC) com pesquisas voltadas ao ensino do desenho, design de informação e narrativas visuais na literatura infantil. Produziu a série de filmes O desenho conectando conhecimentos a partir de entrevistas com pesquisadores, educadores, artistas e designers no Reino Unido. A série recebeu o Prêmio Destaque na Bienal Brasileira de Design Gráfico de 2019 na categoria Pensando o Design. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8548816949021546

E-mail: anelise.zimmermann@gmail.com

Stephen Farthing, University of Arts London

No ensino do desenho e pintura atuou como Head of Painting e Head of Department of Fine Art no West Surrey College of Art and Design, Ruskin Master na Ruskin School of Fine Art e Professorial Fellow em St Edmund Hall, da Oxford University. Entre 2000 e 2016 atuou como pesquisador na University of Arts London onde assumiu o posto de Rootstein Hopkins Research Chair of Drawing. Nessa instituição, integrou o Centre for Drawing, grupo de estudos e práticas em desenho, participando da elaboração do currículo Drawing Qualification, implementado em escolas do Reino Unido. É artista, membro eleito da Royal Academy of Arts de Londres, com publicações e produções audiovisuais que exploram os territórios da pintura e desenho. Website:http://stephenfarthing.co.uk

References

FARTHING, Stephen. The Bigger Picture of Drawing. In: KANTROWITZ, A.; BREW, A.; FAVA, M. (Ed.). Thinking through drawing: practice into knowledge. Proceedings of an interdisciplinary symposium on drawing, cognition and education. New York: Columbia Uni-versity, 2011, p. 21-25.

FARTHING, Stephen, CHORPENING, K.; WIGGINS, C. (Org.). The good drawing. Lon-don: CCW, 2012.

FARTHING, Stephen. Taxonomias do desenho: entrevista [ago. 2015]. Entrevistadora: Anelise Zimmermann. Londres, 2015, 1 arquivo .mp4. (60 minutos). Entrevista concedida para tese.

FARTHING, Stephen. Drawing and Writing: the Intersection. Draw Event: Interrogating interdisciplinary approaches to drawing. University of the Arts London: Londres, 2016. Dis-ponível em: <https://draw.myblog.arts.ac.uk/2016/01/19/draw-event-drawing-and-writing-the-intersection/>. Acesso em: 28 Jul. 2020.

FARTHING, Stephen. Intersecções do desenho e a escrita: entrevista [jul. 2020]. Entrevis-tadora: Anelise Zimmermann. Florianópolis (realizada online), 1 arquivo .mp3. (20 minutos). Entrevista concedida para artigo.

O desenho conectando conhecimentos. Episódio 1: A pesquisa em desenho. Anelise Zimmermann. Londres/Florianópolis, Editora UDESC. 1 DVD (20 min), MP4, color. Portu-guês/Inglês, 2018. Disponível em: . Acesso em: 30 Jul. 2020.

ZIMMERMANN, Anelise. O ensino do desenho na formação em Design Gráfico: uma abordagem projetual e interdisciplinar. Tese Doutorado – Centro de Artes e Comunica-ção/Design, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016, p. 221.

Published

2020-09-14

How to Cite

ZIMMERMANN, Anelise; FARTHING, Stephen. Drawing drawn: research and practices of Stephen Farthing. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/24471267622020059. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18418. Acesso em: 22 nov. 2024.