Classroom - studio - gallery: The experience with painting in the teacher-artists formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267622020046

Keywords:

studio , experience , teaching , teacher artist , painting

Abstract

Experience is one determining factors in obtaining new knowledge. The use of the poetic process as a teaching strategy provides meaningful and transformative learning experiences, breaking with the dichotomy between theory and practice. This text presents the results of a study that used the curricular component Painting as a research field, from the Visual Arts Degree course, which was held in the Unochapecó painting studio, during the first semester of 2019. The teaching dynamics used revealed a enlargement of the atelier’s functionalities, perceived as a space for teaching, production and exhibition, showing its relevance in the teacher-artists’s formation. The teaching methodology used was structured in four problem situations: Poetic production; Simulation and dialogue; Assembly of the portfolio; Exhibition. The studio was experienced and analyzed as a space for teaching experiences, being marked by the student’s role, based on the development of skills and not on the content transmission.

Downloads

Author Biographies

Ricardo de Pellegrin, Unochapecó e UFSM.

Ricardo de Pellegrin, nome artístico Ricardo Garlet, é artista visual, professor, pesquisador, produtor e gestor cultural. Professor do Curso de Licenciatura em Artes Visuais da Unochapecó. Coordenador do Setor de Patrimônio Cultural / Artes Visuais da SECUL - Prefeitura de Chapecó. Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UFSM, Mestre em Artes Visuais, pelo PPGART da UFSM, Bacharel e licenciado em Artes Visuais pela UFPel. Link do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0024620286299693

Ana Paula de Oliveira Cunico, UNOCHAPECÓ

Acadêmica do curso de Arte Visuais da UNOCHAPECÓ. Atua como professora da rede estadual de ensino de Santa Catarina. Link do Currículo Lattes:http://lattes.cnpq.br/7648491388536985. ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3794-473X.  E-mail: ana.cunico@unochapeco.edu.br.

Bruna Nátali da Rosa, UNOCHAPECÓ

Acadêmica do curso de Arte Visuais da UNOCHAPECÓ. Atua como professora da rede estadual de ensino de Santa Catarina. Link do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1296887225695929. ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0464-813. E-mail: brunarosa@unochapeco.edu.br.

References

FACCO, Marta Lucia Cargnin. Reflexões sobre o ateliê como lugar/espaço em processos de criação em artes visuais. Revista Digital do LAV, Santa Maria, vol. 10, n. 2, p. 213-227. 2017.

LAMPERT, Jociele; NUNES, Carolina Ramos. Entre a prática pedagógica e a prática artística: Reflexões sobre Arte e Arte Educação. Revista Digital do LAV. Santa Maria: UFSM, vol. 7, n.3, p. 100-12, set./dez, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5902/1983734814258>. Acesso em: 30 mar. 2018

PELLEGRIN, Ricardo de. O ateliê de pintura como espaço pedagógico colaborativo: práticas do artista-professor no ensino superior. In: MORENO, Márcia; MONEGO, Sonia (Org.). Pesquisa e Prática em Artes. Chapecó: Editora Argos, 2017. p. 35-46.

SILVA, Fernanda Pequeno da. Ateliês Contemporâneos: possibilidades e problematizações. Anais do 56º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Rio de Janeiro, 2011. p. 59-73. Disponível em: <http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/cc/fernanda_pequeno_da_silva.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2018.

KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado. Tradução Elizabeth Carbone Baez. Reedição. Revista do Curso de Especialização em História da Arte e Arquitetura no Brasil, PUC - Rio de Janeiro, 1984.

Published

2020-09-14

How to Cite

PELLEGRIN, Ricardo de; CUNICO, Ana Paula de Oliveira; ROSA, Bruna Nátali da. Classroom - studio - gallery: The experience with painting in the teacher-artists formation. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/24471267622020046. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18334. Acesso em: 7 jun. 2025.