Classroom - studio - gallery: The experience with painting in the teacher-artists formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267622020046

Keywords:

studio , experience , teaching , teacher artist , painting

Abstract

Experience is one determining factors in obtaining new knowledge. The use of the poetic process as a teaching strategy provides meaningful and transformative learning experiences, breaking with the dichotomy between theory and practice. This text presents the results of a study that used the curricular component Painting as a research field, from the Visual Arts Degree course, which was held in the Unochapecó painting studio, during the first semester of 2019. The teaching dynamics used revealed a enlargement of the atelier’s functionalities, perceived as a space for teaching, production and exhibition, showing its relevance in the teacher-artists’s formation. The teaching methodology used was structured in four problem situations: Poetic production; Simulation and dialogue; Assembly of the portfolio; Exhibition. The studio was experienced and analyzed as a space for teaching experiences, being marked by the student’s role, based on the development of skills and not on the content transmission.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo de Pellegrin, Unochapecó e UFSM.

Ricardo de Pellegrin, nome artístico Ricardo Garlet, é artista visual, professor, pesquisador, produtor e gestor cultural. Professor do Curso de Licenciatura em Artes Visuais da Unochapecó. Coordenador do Setor de Patrimônio Cultural / Artes Visuais da SECUL - Prefeitura de Chapecó. Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UFSM, Mestre em Artes Visuais, pelo PPGART da UFSM, Bacharel e licenciado em Artes Visuais pela UFPel. Link do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0024620286299693

Ana Paula de Oliveira Cunico, UNOCHAPECÓ

Acadêmica do curso de Arte Visuais da UNOCHAPECÓ. Atua como professora da rede estadual de ensino de Santa Catarina. Link do Currículo Lattes:http://lattes.cnpq.br/7648491388536985. ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3794-473X.  E-mail: ana.cunico@unochapeco.edu.br.

Bruna Nátali da Rosa, UNOCHAPECÓ

Acadêmica do curso de Arte Visuais da UNOCHAPECÓ. Atua como professora da rede estadual de ensino de Santa Catarina. Link do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1296887225695929. ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0464-813. E-mail: brunarosa@unochapeco.edu.br.

References

FACCO, Marta Lucia Cargnin. Reflexões sobre o ateliê como lugar/espaço em processos de criação em artes visuais. Revista Digital do LAV, Santa Maria, vol. 10, n. 2, p. 213-227. 2017.

LAMPERT, Jociele; NUNES, Carolina Ramos. Entre a prática pedagógica e a prática artística: Reflexões sobre Arte e Arte Educação. Revista Digital do LAV. Santa Maria: UFSM, vol. 7, n.3, p. 100-12, set./dez, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5902/1983734814258>. Acesso em: 30 mar. 2018

PELLEGRIN, Ricardo de. O ateliê de pintura como espaço pedagógico colaborativo: práticas do artista-professor no ensino superior. In: MORENO, Márcia; MONEGO, Sonia (Org.). Pesquisa e Prática em Artes. Chapecó: Editora Argos, 2017. p. 35-46.

SILVA, Fernanda Pequeno da. Ateliês Contemporâneos: possibilidades e problematizações. Anais do 56º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Rio de Janeiro, 2011. p. 59-73. Disponível em: <http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/cc/fernanda_pequeno_da_silva.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2018.

KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado. Tradução Elizabeth Carbone Baez. Reedição. Revista do Curso de Especialização em História da Arte e Arquitetura no Brasil, PUC - Rio de Janeiro, 1984.

Published

2020-09-14

How to Cite

PELLEGRIN, Ricardo de; CUNICO, Ana Paula de Oliveira; ROSA, Bruna Nátali da. Classroom - studio - gallery: The experience with painting in the teacher-artists formation. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/24471267622020046. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18334. Acesso em: 21 nov. 2024.