Ephemeralities and Persistences”: an exhibition and educational actions in a formal education school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267622020117

Keywords:

exhibition , educational actio , ephemerality , persistence

Abstract

The article approaches the educational proposals and activities carried out in the exhibition “Ephemerality and Persistence”, whose theme was launched in the discipline “Educational Action in Cultural Institutions”, from the Postgraduate Program in Visual Arts (PPGAV) of the University of the State of Santa Catarina (UDESC). The contemporary art project carried out the “Aesthetic Space” of the Colégio de Aplicação of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) in Florianópolis/SC, Brazil, in 2018, which integrated alumni who are teachers/ educators from universities, institutes, schools and cultural institutions. It revealed challenges due to two factors: development of an exhibition proposal in a formal education school, linked to a cultural mediation for a specific audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Rossi Gonçalves, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Doutoranda em Patrimônio Cultural e Sociedade pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE) e Mestre em Educação pela UNIVILLE. É especialista em Arte-Educação pela Faculdade Pe. João Bagozzi (Curitiba/PR) e licenciada em Artes Visuais (UNIVILLE). Atua como professora de Desenho e Pintura na Escola de Artes Fritz Alt em Joinville/SC.

Taiza Mara Rauen Moraes, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Doutora e mestre em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui graduação em Letras pela Universidade do Contestado (UnC). É professora titular da Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE) no Programa de Pós Graduação em Patrimônio Cultural e Sociedade e no curso de Licenciatura em Letras.

References

CHEN, Luciana. Reflexões sobre a educação formal e não-formal a partir da semiótica discursiva. In: XX COLÓQUIO DO CENTRO DE PESQUISAS SOCIOSSEMIÓTICAS, 2014, São Paulo. Anais XX Colóquio do Centro de Pesquisas Sociossemióticas (PUC - SP), São Paulo. Editora da PUC - SP, 2014.

COSTA, Fabiola C.B. Espaço estético no contexto escolar. Revista Sobre Tudo: Florianópolis, v. 6, p. 105-119, 2009.

COUTINHO, Rejane Galvão. O educador pesquisador e mediador: questões e vieses. Pós: Belo Horizonte, v. 3, n. 5, p. 46 - 55, maio, 2013.

ESTAÇÃO DA MEMÓRIA. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/wiki/Esta%C3%A7%C3%A3o_da_Mem%C3%B3ria>. Acesso em 7 jan. 2020.

GONÇALVES, Juliana Rossi. Patrimônio em branco. In: Efemeridades e Persistências. Etiqueta do trabalho exposto. Florianópolis: UDESC e Colégio da Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina. 2018.

GROSSMANN, Martin. Museu como interface. In: GROSSMANN, Martin; MARIOTTI, Gilberto (Org.). Museum Art Today/Museu Arte Hoje. São Paulo: Hedra e Fórum Permanente, 2011. P. 193-221.

HELGUERA, Pablo. Transpedagogia. In: HELGUERA, Pablo; HOFF, Mônica. (Orgs.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2011. P. 11-31.

MARTINS, Miriam Celeste. Mediações culturais e contaminações estéticas. Revista GEARTE: Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 248-264, ago. 2014. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/52575>. Acesso em: 12 jan. 2020.

MUSEU DE ARTE DE JOINVILLE. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/wiki/Museu_de_Arte_de_Joinville>. Acesso em 7 jan. 2020.

MUSEU NACIONAL DE IMIGRAÇÃO E COLONIZAÇÃO. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/wiki/Museu_Nacional_de_Imigra%C3%A7%C3%A3o_e_Coloniza%C3%A7%C3%A3o>/. Acesso em 7 de jan. 2020.

RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra. Efemeridades e Persistências. In: Efemeridades e Persistências. Convite da Mostra. Florianópolis: UDESC e Colégio da Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina. 2018.

Published

2020-09-14

How to Cite

GONÇALVES, Juliana Rossi; MORAES, Taiza Mara Rauen. Ephemeralities and Persistences”: an exhibition and educational actions in a formal education school. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/24471267622020117. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/17756. Acesso em: 21 nov. 2024.