UT PICTURA POESIS: ENTRE PALAVRA E IMAGEM

Authors

  • Telma Scherer UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267322017044

Keywords:

visual art, painting, poetry, UT PICTURA POESIS

Abstract

This paper aims to discuss the relations between words and images, offering a revision of an antique polemic called ut pictura poesis (painting is like poetry), derived from an Horace`s statement which was cited in different art`s history periods. The reflexion tries do understand the relations between words and images in the contemporary art`s approach, beginning in its more remote roots. The text starts with a This paper aims to discuss the relations between words and images, offering a revision of an antique polemic called ut pictura poesis (painting is like poetry), derived from an Horace`s statement which was cited in different art`s history periods. The reflexion tries do understand the relations between words and images in the contemporary art`s approach, beginning in its more remote roots. The text starts with a reading from an oeuvre by Marila Dardot, a Brazilian artist, which is called Demão. In this work, text and image co-exist, both collaborating in the same way to the final result. Putting these questions, the paper tries to discuss the relations between poetry and painting, bringing the historical aspects from the matter in different periods, including some antique manifestations, as well as renaissance`s, eighteen century`s and from the avant- garde`s period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Telma Scherer, UDESC

Professora colaboradora do Departamento de Artes Visuais e pós- doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UDESC. Graduada em Filosofia (UFRGS) e Artes Visuais (UDESC), mestra (UFRGS) e doutora (UFSC) em Literatura.

http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769 839T6

References

ARISTÓTELES, HORÁCIO, LONGINO. A poética clássica. Tradução de Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 2005.

BRETON, André. Nadja. Tradução de Ivo Barroso. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Decio; CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950−1960. São Paulo: Ateliê, 2006.

DA VINCI, Leonardo. Tratado della pittura. Liberliber: e-Text (Livro Eletrônico), 2006. Edição de Carabba Editore, 1947.

FARES, Gustavo. “Pintura no campo expandido”. Tradução Denise Spier. Porto Alegre: Revista Porto Alegre, v. 18, nº31, novembro de 2011, pp.8-16

GONÇALVES, Aguinaldo José. “Ut pictura poesis: uma questão de limites”. Revista USP. Setembro, outubro, novembro de 1989, pp. 177-84.

KANDINSKY, Wassily. Ponto linha plano: contribuição para a análise dos elementos picturais. Tradução de José Eduardo Rodil. Lisboa: Edições 70, 1996.

KRAUSS, Rosalind. “A escultura no campo ampliado”. Arte & Ensaios 17 / Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais EBA- UERJ. Rio de Janeiro, 2004, pp.128-137.

JAEGER, Werner. Paideia: A formação do homem grego. Tradução de Arthur Parreira.São Paulo: Martins Fontes, 1995.

LESSING, G.E. Laocoonte ou sobre as fronteiras da Pintura e da Poesia. Tradução de Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 2011.

ONG, Walter J. Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. Tradução de Angélica Scherp. Ciudade do México / Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2006.

POUND, Ezra. ABC da literatura. Tradução de Augusto de Campos e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, s/d.

RICHTER, Hans Georg. Dadá: arte e antiarte. Tradução de Marion Fleischer. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

TITMARSH, Mark. “Expanded painting + urban redesign = art in a post-medium condition”. In.: Urban Life and Contemporary Arts nº13. Instanbul: Eastern Mediterranean Academic Research Center, março de 2013, pp.55-63.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura” medieval. Tradução de Amálio Pinheiro, Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: HUCITEC, 1997.

ZUMTHOR, Paul . Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2017-07-10

How to Cite

SCHERER, Telma. UT PICTURA POESIS: ENTRE PALAVRA E IMAGEM. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 3, n. 2, 2017. DOI: 10.5965/24471267322017044. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/10078. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática