Pescador de possíveis a montagem como possibilidade de um trabalho com imagens

Authors

  • Wolney Fernandes de Oliveira PUC Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267422018050

Keywords:

montage, collage , atlas , artistic practices

Abstract

By mapping the actions and knowledge contained in my artist practices I have understood the montage as an important element in the process of creating a collage and, consequently, in the work with images. Guided by the will to effect a thought connected with my experience, in this text I try to pay attention to the principles that the montage of a collage makes possible, approaching the notion of atlas of images developed by Aby Warburg where I am offered a visual configuration of thoughts by where the exchange, circulation and survival (DIDI-HUBERMAN, 2013) of the images.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUGÉ, M.; DIDI-HUBERMAN, G.; ECO, U. L’Expérience des Images. Bry- sur Marne: Editons INA, 2011.

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo:

Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

COHEN, R. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva, 1989.

DELEUZE, G. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DIDI-HUBERMAN, G. Atlas - como levar o mundo nas costas? In: Sopro: panfleto político cultural, n. 41. Florianópolis: Ed.Cultura e Barbárie. 2010. Disponível em <http://www.culturaebarbarie.org/sopro/outros/atlas.html> Acesso em 20/07/2015.

DIDI-HUBERMAN, G. Imagens Apesar de Tudo. Lisboa: KKYM, 2012.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, G. Pensar debruçado. Lisboa: KKYM, 2015.

FUÃO, F. F. A collage como trajetória amorosa. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2011.

MICHAUD, P. A. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: editora 34, 2009.

SALLES, C. A. Redes de Criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.

SAMAIN E. (Org.). Como pensam as imagens. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2012.

WARBURG, A. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Published

2018-08-28

How to Cite

OLIVEIRA, Wolney Fernandes de. Pescador de possíveis a montagem como possibilidade de um trabalho com imagens. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 4, n. 2, 2018. DOI: 10.5965/24471267422018050. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/13559. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática