Geographical education and visuality: teachers’ photographic practice on urban space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246262025e0104

Keywords:

photography, urban space, geographical education, visual perception

Abstract

The presence of images, especially photographs, is a prominent feature of contemporary life. In geographical education, they prove to be powerful resources for encouraging a critical reading of space and understanding the organization of socio-spatial phenomena. This article focuses on the problematic of limited inclusion of visual practices in geographical education, despite their didactic potential. Additionally, this article is based on the theoretical contributions of some authors such as: Lynch, regarding the image of the city; Sontag, on the social role of photography; Gomes, on visuality in geographical science; and Cavalcanti, on teaching about the city and Geography. One of the objectives of this research is to analyze how Geography teachers can produce photographic images for pedagogical purposes, turning those images into tools to interpret and teach urban space. Regarding the methodology, this qualitative research involved seven basic education teachers that participated in a formative study group, who also carried out photographic records in their cities and engaged in collective image analysis. It is noteworthy to notice that the choice of locations reflected the teachers’ experiences and perceptions, revealing different glances of the city. The results of the present study indicate that the act of photographing contributed to the problematization of the urban landscape and encouraged reflections on inequality, representations, and the city teaching. In conclusion, this study indicates that images expand the possibilities for reading the landscape and contribute to a more critical and meaningful pedagogical practice in geographical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mateus Marchesan Pires, Western Paraná State University

PhD in Geography from the Federal University of Goiás. Professor at the State University of Western Paraná.

References

BESSE, Jean-Marc. O gosto do mundo: exercícios de paisagem. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.

BUITONI, Dulcilia S. Cidade, paisagem, fotografia, emblemas. In: COSTA, Carlos; BUITONI, Dulcilia Schroeder. A cidade e a imagem. Jundiaí: Editora In House, 2013. p. 111-129.

CANEVACCI, Massimo. A cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. 2. ed. São Paulo: Studio Nobel, 2004.

CARLOS, Ana Fani A. A cidade. São Paulo: Contexto, 2001.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para vida urbana cotidiana. 3. ed. Campinas: Papirus, 2012.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A cidade ensinada e a cidade vivida: encontros e reflexões no ensino de Geografia. In: CAVALCANTI, Lana de Souza. Temas da geografia na escola básica. Campinas: Papirus, 2013. p. 122-143.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensino de Geografia e cenários urbanos cotidianos: laboratórios para o desenvolvimento do pensamento geográfico. Punto Sur. Revista de Geografía de la UBA, Buenos Aires, p. 122-143, jul./dez. 2019.

FERRARA, Lucrécia d’Aléssio. Ver a cidade: cidade, imagem, leitura. São Paulo: Nobel, 1988.

FERRARA, Lucrécia d’Aléssio. Olhar periférico: informação, linguagem, percepção ambiental. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1993.

FERRARA, Lucrécia d’Aléssio. Leitura sem palavras. São Paulo: Editora Ática, 2000.

GOMES, Paulo César da Costa. O lugar do olhar: elementos para uma geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

GOMES, Paulo César da Costa. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

GOMES, Paulo César da Costa; BERDOULAY, Vincent. Imagens na geografia: importância da dimensão visual no pensamento geográfico. Cuadernos de Geografía - Revista Colombiana de Geografía, Bogotá, v. 27, n. 2, p. 356-371, 2018.

HAESBAERT, Rogério. O espaço como categoría e sua constelação de conceitos: uma abordagem didática. In: TONINI, Ivaine Maria; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos et al. (org.). O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014. p. 109-121.

HOLLMAN, Verónica. Enseñar a mirar lo (in)visible a los ojos: la instrucción visual en la geografia escolar argentina (1880-2006). In: LOIS, Carla; HOLLMAN, Verónica (coord.). Geografía y cultura visual: los usos de las imágenes en las reflexiones sobre el espacio. Rosario: Prohistoria Ediciones, 2013. p. 55-78.

HUERTA, Ricard. La ciudad y sus docentes: miradas desde el arte y la educación. Barcelona: Editorial UOC, 2015.

LEFEBVRE, Henri. A produção do espaço. [S. l.: s. n.], 2006. Disponível em: https://gpect.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/06/henri_lefebvre-a-produc3a7c3a3o-do-espac3a7o.pdf. Acesso em 01 maio 2018.

LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

NASCIMENTO, Ruben de Oliveira. Meios visuais e desenvolvimento do pensamento no processo de ensino: contribuições da teoria de Vigotski. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 29, n. 57, p. 95-123, jan./jun. 2015.

SANTAELLA, Lúcia. Leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

SANTOS, Milton. Manual de geografia urbana. 3. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

SONTAG, Susan. Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Quetzal, 2015.

SOUZA, Marcelo Lopes. Diferenciação de áreas à diferenciação socioespacial: a visão (apenas) de sobrevôo como uma tradição epistemológica e metodológica limitante. Cidades, Chapecó, v. 4, n. 6, p. 101-114, 2007.

SOUZA, Marcelo Lopes. ABC do desenvolvimento urbano. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

VASCONCELOS, Pedro de Almeida. Contribuições para o debate sobre processos e formas socioespaciais nas cidades. In: VASCONCELOS, Pedro de Almeida et al. (orgs.). A cidade contemporânea: segregação espacial. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2016. p. 17-37.

Published

2025-07-22

How to Cite

PIRES, Mateus Marchesan. Geographical education and visuality: teachers’ photographic practice on urban space. PerCursos, Florianópolis, v. 26, p. e0104, 2025. DOI: 10.5965/19847246262025e0104. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/25904. Acesso em: 5 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê 2025/1 “Linguagens e metodologias na Educação Geográfica”