Women in Art and Fashion” memory Game: Visual Culture, creativity and otherness at school
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630922025e6976Keywords:
visual culture, art and fashion, artist's clothes, memory game, creativityAbstract
This article marks the inseparability between research, teaching and extension within the Postgraduate Program in Cultural Processes and Manifestations at Feevale University, in the Languages and Teaching research line, through the project Territories of (R)existences: body, art and fashion - molecular powers. The aim is to present the design and implementation of the memory game “Women in Art and Fashion”, as well as to conduct a brief conceptual discussion on the “artist's clothing” and other aspects that interrelate the fields of art and fashion. It is argued that this game acts as a “ludo-pedagogical trigger”, whose application works as a tool for creating didactics in art, fashion and design classes and other educational areas, such as schools and community groups, contexts where visual culture is present, through workshops that stimulate creativity.
Downloads
References
ARTISTAS do vestir: uma costura dos afetos. Costura Perfeita, São Paulo, 27 nov. 2024. Disponível em: https://costuraperfeita.com.br/artistas-do-vestir-uma-costura-dos-afetos/. Acesso em: 28 fev. 2025.
BARNARD, M. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.
BHABHA, H. K. O local da Cultura. Tradução de Myrian Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
BRASIL. Lei n. 14.986, de 25 de setembro de 2024. Dispõe sobre a obrigatoriedade de abordagens fundamentadas nas experiências e nas perspectivas femininas nos conteúdos curriculares do ensino fundamental e médio. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 25 set. 2024. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023- 2026/2024/lei/l14986.htm. Acesso em: 18 out. 2024.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
COSTA, C. T. Roupa de artista: O vestuário na obra de arte. São Paulo: EDUSP, 2009.
CRANE, D. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Senac, 2006.
DELEUZE, G. Francis Bacon: a lógica da sensação. Tradução Roberto Machado e outros. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.
ECO, U. et al. Psicologia do vestir. 3. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 1982.
GLUSBERG, J. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2013.
GOLDBERG, R. L. A arte da performance: do futurismo ao presente. Tradução de Percival Panzoldo de Carvalho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
GUATTARI, F. Caosmose: Um Novo Paradigma Estético. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
HARAWAY, D. Antropoceno, Capitaloceno, Plantationoceno, Chthuluceno: fazendo parentes. ClimaCom – Vulnerabilidade [Online], Campinas, n. 5, 2016. Disponível em: https://climacom.mudancasclimaticas.net.br/antropoceno-capitaloceno-plantationoceno-chthuluceno-fazendo-parentes/. Acesso em 25 jan. 2025.
HERNÁNDEZ, F. A Cultura Visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Org.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 31-49.
HERNÁNDEZ, F.; HOFFMAN, A. C.C.; RUEDA, L. R.; Cultura Visual e narrativas da alteridade: um relacionamento necessário e desafiador. Revista Prâksis, Novo Hamburgo, n. 1, p. 2-7, 2025. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/4128/3390 Acesso em: 4 abr. 2025.
HIRSZMAN, M. Arte como espaço de liberdade. Arte! Brasileiros, 22 de abr. de 2025. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/arte/entrevista/ana-mae-barbosa-arte-como-espaco-de-liberdade/. Acesso em: 25 mar. 2025.
HOFFMANN, A. C. C. Pinturas de si: éticas e poéticas nas vestes falantes da artista visual Solange Gonçalves Luciano. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, n. 39, p. 18–37, 2023. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1659. Acesso em: 20 abr. 2025.
hooks, b. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 4. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.
LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (Org.). O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica: 2022, p. 7-34.
MARTINS, H.; PEDROSA, A. Arte na Moda: Coleção Masp Renner Catálogo da exposição [Arte na Moda: Coleção Masp Renner, São Paulo, 2024]. São Paulo: MASP, 2024.
MULLER, F. Arte e Moda. São Paulo: Cosac & Naify, 2000.
SANTOS, A. B. dos. A terra dá. A terra quer. São Paulo: Ubu, 2023.
UNESCO. Educação artística para a resiliência e a criatividade. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/sites/default/files/2020_art-week-technote_por_final.pdf. Acesso em: 12 fev. 2025.
WILSON, E. Enfeitada de sonhos: moda e modernidade. Rio de Janeiro: Edições70, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Cleia Christovam Hoffmann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.