Not all path is straight: limits and possibilities for the sensibilization of fashion design students through pattern making teaching

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DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630422020237

Resumo

This paper aims at presenting a scope of pattern making teaching under the notions of Sensible Knowledge Pedagogy. Taking into consideration that the principle of current teaching methodologies are a reflection of the Cartesian Logics of the knowledge construction, the aim of the present study is to explore the limits and possibilities of the teaching and learning process of pattern making, aiming at encouraging the students of the area to establish various connections that might arouse from the dialogue between a garment and the human body. More specifically, it starts from the reports and concerns of the researchers as students and teachers of this course, as well as the bibliographic reference of this theme, attempted to trace an overview on the pattern making teaching as an experience, its relationships with the teaching and learning process and with the knowledge construction by the professionals of the Fashion Design College Degree. The study points to the remarkable presence of the instructional character of the teaching practices in regards to the tradicional pattern making, enhanced by methodologies and instructional materials that concentrate on the establishment orders and pre-determined models. Finally, some paths are outlined less rectilinear for the teaching and knowledge of this subject that can be confronted, in an educational context, not only as a step for the productive process, but also from the capability of building a territory within esthetic experimentation.

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Biografia do Autor

Bárbara Pavei Souza, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Palhoça, SC.

Doutoranda do Programa de Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina- UNISUL- pertencente a linha de pesquisa Texto e Discurso. Veiculada ao grupo de pesquisa Discurso, Cultura e Mídia no projeto de pesquisa: Corpo- Imagem e(m) Discurso. Desenvolve pesquisas na área de Moda e de Análise de Discurso, tendo o corpo como objeto principal de estudo. Mestre em Ciências da Linguagem pela Universidade do Sul de Santa Catarina- UNISUL- (2017). Graduada em Moda com Habilitação em Design de Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2014). Atualmente é Professora Substituta na área de Design de Moda no Instituto Federal Catarinense - IFC (Campus Ibirama). Atua na área de Moda com ênfase para Modelagem e Tecnologia da Costura.

Adriana Cardoso Pereira, Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC

Bacharel em Moda-Habilitação em Estilismo- pela Universidade Estadual de Santa Catarina-UDESC- graduada em agosto de 2010. Especialista em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, 2016. Mestranda da linha de Ensino em Artes Visuais do programa de pós graduação em Artes Visuais - PPGAV/UDESC.

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Publicado

2020-06-01

Como Citar

PAVEI SOUZA, Bárbara; CARDOSO PEREIRA, Adriana. Not all path is straight: limits and possibilities for the sensibilization of fashion design students through pattern making teaching. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 237–242, 2020. DOI: 10.5965/25944630422020237. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17713. Acesso em: 29 maio. 2024.

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