The Museum in the Age of Experience
DOI:
https://doi.org/10.5965/18083129172025e0007Abstract
The present article discuss the relations between museum and public, through participation and experience. This paper presents general concepts of experience from the perspective of memory and emotions, then discuss the experience in the scope of design and the approaches of experience design. In addition, it draws a historical panorama of the space-public-experience relations, reinforcing the idea of involving the public through experience to make the museum more accessible. The present article presents the exhibition “Obsession Infinite”, by artist Yayoi Kusama for an example of how the experience materializes in the museum space
Downloads
References
ALMEIDA, L. F. O Espaço Digital Imersivo. Anais da 9a COMPÓS (9o encontro da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Comunicação) – Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.
BENNET, Tony. The Birth of The Museum: history, theory and politics. Londres, Nova York Routledge. 1995
BUCCINI, M. Introdução ao Design Experiencial. Recife: Edição do autor, 2008. 79 p. Disponível em: < https://www.academia.edu>. Acesso em: jul. 2020.
CASTILLO, S. S. Cenário da arquitetura da arte: montagens e espaços de exposições. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FREIRE, K. Reflexões sobre o conceito de design de experiências. Strategic Design Research Journal. v. 2, n. 1, p. 37-44, 2009. DOI: 10.4013/sdrj.2009.21.05
GONÇALVES, L. R. R. Entre Cenografias: O museu e a Exposição de Arte no Século XX. São Paulo: Edusp, 2004. 164 p.
HASSENZAHL, M. User Experience and Experience Design. Site Experience Design, Technology for the right reasons. 2013. Disponível em: https://hassenzahl.wordpress.com/user-experience-and-experience-design-2/
LARA FILHO, Durval de. Modos do museu: entre a arte e seus públicos. 2013. Tese (Doutorado em Cultura e Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. DOI: 10.11606/T.27.2013.tde-23082013-111500. Acesso em: 2020-07-31.
MEDEIROS, M. M. O design para a experiência na expografia do museu: a relação entre o ambiente e a recepção do público no museu Cais do Sertão. 2017. 147f. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba. 2017.
MORAES, C. Yayoi yourself, Retrospectiva de Yayoi Kusama, precursora do sentimento narcisista e solitário que impera hoje, atrai visitantes de todas as idades em São Paulo. El País, Brasil, 27/06/2014, Caderno Cultura, disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2014/06/27/cultura/1403821772_488288.html - acessado em 01/11/2021
NORMAN, D. A. Design Emocional: Por que adoramos (ou detestamos) do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008, 278 p.
PINE, B. J.; GILMORE, J. H. Welcome to the Experience Economy. Harvard Business College. 1998. 359 p.
PORFÍRIO, L. A Arte Instagramável: Midiatização da Fruição Artística. Anais de Artigos IV Seminário Internacional de Pesquisas em Midiatização e Processos Sociais. PPGCC-Unisinos. São Leopoldo. 2020.
https://sheilaleirnerblog.wordpress.com/2017/08/24/na-franca-o-grande-kitsch-tematico-da-arte/ - acessado em 15/12/2020
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bruna Estevão da Silva, Milton Sogabe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.