The Museum in the Age of Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129172025e0007

Abstract

The present article discuss the relations between museum and public, through participation and experience. This paper presents general concepts of experience from the perspective of memory and emotions, then discuss the experience in the scope of design and the approaches of experience design. In addition, it draws a historical panorama of the space-public-experience relations, reinforcing the idea of ​​involving the public through experience to make the museum more accessible. The present article presents the exhibition “Obsession Infinite”, by artist Yayoi Kusama for an example of how the experience materializes in the museum space

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Estevão da Silva, Universidade Anhembi Morumbi

Graduated in architecture and urbanism from the University of Vale do Paraíba, specialist in interior design from Centro Universitário Senac SP and master's student in design in the research line Theory, History and Criticism of Design at UAM.
Capes/Fee-Prosup scholarship holder

Milton Terumitsu Sogabe, Universidade Anhembi Morumbi

Graduated in Visual Arts, at FAAP-SP, master's and doctorate in Communication and Semiotics, at
PUC-SP and post-doctorate at the University of Aveiro, in Portugal. Retired professor at the Institute of Arts, UNESP and since 2017, professor at PPG Design at Universidade Anhembi Morumbi. CNPq Productivity 2 scholarship holder.

References

ALMEIDA, L. F. O Espaço Digital Imersivo. Anais da 9a COMPÓS (9o encontro da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Comunicação) – Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.

BENNET, Tony. The Birth of The Museum: history, theory and politics. Londres, Nova York Routledge. 1995

BUCCINI, M. Introdução ao Design Experiencial. Recife: Edição do autor, 2008. 79 p. Disponível em: < https://www.academia.edu>. Acesso em: jul. 2020.

CASTILLO, S. S. Cenário da arquitetura da arte: montagens e espaços de exposições. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FREIRE, K. Reflexões sobre o conceito de design de experiências. Strategic Design Research Journal. v. 2, n. 1, p. 37-44, 2009. DOI: 10.4013/sdrj.2009.21.05

GONÇALVES, L. R. R. Entre Cenografias: O museu e a Exposição de Arte no Século XX. São Paulo: Edusp, 2004. 164 p.

HASSENZAHL, M. User Experience and Experience Design. Site Experience Design, Technology for the right reasons. 2013. Disponível em: https://hassenzahl.wordpress.com/user-experience-and-experience-design-2/

LARA FILHO, Durval de. Modos do museu: entre a arte e seus públicos. 2013. Tese (Doutorado em Cultura e Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. DOI: 10.11606/T.27.2013.tde-23082013-111500. Acesso em: 2020-07-31.

MEDEIROS, M. M. O design para a experiência na expografia do museu: a relação entre o ambiente e a recepção do público no museu Cais do Sertão. 2017. 147f. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba. 2017.

MORAES, C. Yayoi yourself, Retrospectiva de Yayoi Kusama, precursora do sentimento narcisista e solitário que impera hoje, atrai visitantes de todas as idades em São Paulo. El País, Brasil, 27/06/2014, Caderno Cultura, disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2014/06/27/cultura/1403821772_488288.html - acessado em 01/11/2021

NORMAN, D. A. Design Emocional: Por que adoramos (ou detestamos) do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008, 278 p.

PINE, B. J.; GILMORE, J. H. Welcome to the Experience Economy. Harvard Business College. 1998. 359 p.

PORFÍRIO, L. A Arte Instagramável: Midiatização da Fruição Artística. Anais de Artigos IV Seminário Internacional de Pesquisas em Midiatização e Processos Sociais. PPGCC-Unisinos. São Leopoldo. 2020.

https://sheilaleirnerblog.wordpress.com/2017/08/24/na-franca-o-grande-kitsch-tematico-da-arte/ - acessado em 15/12/2020

Published

2025-09-04

How to Cite

SILVA, Bruna Estevão da; SOGABE, Milton Terumitsu. The Museum in the Age of Experience. DAPesquisa, Florianópolis, v. 19, n. 01, 2025. DOI: 10.5965/18083129172025e0007. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/20034. Acesso em: 5 sep. 2025.